Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Dizzy Gillespie – The Sesjun Radio Shows

CD-RECENSIE 

Dizzy Gillespie – The Sesjun Radio Shows
bezetting: Dizzy Gillespie trompet, conga’s, piano en stem; met o.a. Benjamin Brown basgitaar; Mickey Roker slagwerk; Paquito d’Rivera alt- en sopraansaxofoon; Ed Cherry gitaar; Sam Rivers sopraan- en tenorsaxofoon
opgenomen: in 1978, 1979, 1981 en 1988 in respectievelijk Vught, Amersfoort, Laren en Enschede
release: 2012
label: T2 Entertainment
tracks: 16
tijd: 69.54 en 73.55
website: www.t2entertainment.nl
door: Rinus van der Heijden


In de serie ‘The Sesjun Tapes’ kwamen eerder opnamen voorbij van Chet Baker, Art Blakey en Bill Evans. Nu is het de beurt aan Dizzy Gillespie, van wie Tros Radio in vier Nederlandse jazzclubs opnamen maakte onder de bezielende leiding van Dick de Winter en Cees Schrama. Dit alles zo’n 25 tot 35 jaar geleden.

Cees Schrama maakte persoonlijk kennis met de grote Amerikaanse trompettist in De Speeldoos in Vught, waar op 16 maart 1978 de eerste opnamen plaatsvonden, die nu op deze dubbel-cd zijn terecht gekomen. Gillespie start met ‘Barcelona’ en vervolgt met ‘Round Midnight’. Hij wordt begeleid door gitarist Rodney Jones, basgitarist Benjamin Brown en slagwerker Mickey Roker. Een jaar later, op 8 februari 1970 treedt de trompettist met praktisch dezelfde bezetting aan in De Flint in Amersfoort. Jones is vervangen door Ed Cherry, die tot aan Dizzy Gillespie’s dood met hem speelt en toegevoegd is zangeres/percussioniste Sheyvonne Wright.

Op 22 oktober 1981 speelt Gillespie in Nick Vollebregts Jazzcafé in Laren. Zijn Afro-Cubaanse voorkeur komt tot uitdrukking door de aanwezigheid van saxofonist Paquito d’Rivera en slagwerker Ignacio Berroa. De laatste is er op 7 januari 1988 ook bij in De Tor in Enschede. D’Rivera is vervangen door Sam Rivers.

De dubbel-cd is voorzien van liner-notes door Jeroen de Valk. Deze diept heel wat anecdotes op van Gillespie’s bezoeken aan Nederland. Maar ook daarbuiten. Zo weet De Valk te vertellen dat de afwijkende trompet van Gillespie, met de beker in een hoek van 45 graden naar boven gericht, per ongeluk het leven zag. De Amerikaanse komediant Stump kreeg een duw van zijn partner Stumpy, waardoor hij op de trompet van Dizzy viel. Toen deze hem ter hand nam en erop blies, ervoer hij dat als een voordeel, omdat de noten zijn oren een fractie van een seconde eerder bereikten dan vanuit een ‘normale’ trompet.

‘Dizzy Gillespie – The Sesjun Radio Shows’ is vooral een hebbeding. De Tros Sesjun-uitzendingen blonken zelden uit door avontuur. Dat is ook hier niet het geval, maar het doortastende spel van Dizzy Gillespie, zijn telkens doorsijpelende humor en het vakmanschap van hen die hem begeleiden, maken veel goed.


Zie ook:


© Jazzenzo 2010