Ties Mellema and Friends – Song Reader by Beck

bezetting: Nora Fischer zang; Ties Mellema, Niels Bijl, Tini Thomsen en Jan Menu, allen baritonsaxofoon
opgenomen: 2014 in Splendor Amsterdam
uitgebracht: 2014 label: Amstel Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 49.41

Op zijn minst opmerkelijk, zo mag je de deze cd van baritonsaxofonist Ties Mellema en vrienden gerust noemen. Eén stem, ondersteund door vier baritonsaxofoons, gaat in de slag met het oeuvre van de popmusicus Beck.

Eerst maar even die vier vriendschappen. Drie zijn er van wat oudere datum: Niels Bijl, Jan Menu en Tini Thomsen, die samen met Ties Mellema sinds eind jaren negentig The Four Baritones vormen. De andere vriend is inmiddels Nora Fischer geworden, die initiatiefnemer Mellema leerde kennen tijdens een optreden in het Concertgebouw in Amsterdam. Deze cd leert dat bedoelde vier vrienden onberispelijke kwaliteit nastreven.

Vier baritonsaxofonisten, één zangeres en een vertolkt oeuvre dat is gegrondvest op Beck’s ‘Song Reader’.  Dat is een prachtig ontworpen boek, dat de bladmuziek van twintig Beck-liedjes bevat. Met de boodschap ermee te doen wat degene die het oppakt, wil. Gekoppeld aan de enige opdracht die het bevat: ‘er iets unieks van te maken’.

Ties Mellema pikte de opdracht op en stelde zichzelf de eis het grijze gebied tussen gecomponeerde en geïmproviseerde muziek met de ‘Song Reader’ kleur te geven. Daarvoor nodigde hij een handvol arrangeurs uit om twaalf stukken van nieuwe arrangementen te voorzien, geschikt voor sopraan en baritonsaxofoons. De arrangementen komen van Maarten Ornstein, Albert van Veenendaal, Morris Kliphuis, Tini Thomsen, Ian Wilson, Rob Horsting, Konrad Koselleck en Ivo Bol, alias Vinkepeezer.

Het resultaat is evenals de aanpak in één woord samen te vatten: verrassend. Het samengaan van Nora Fischer met de saxofoons, de ‘strijd’ van Nora Fischer met de saxofoons, de uitdaging die Nora Fischer de saxofoons biedt, het zijn elementen die je voortdurend versteld doen staan. De zangeres kan alles met haar stem: ze paart die aan de bromgeluiden van de vier baritons, ze goochelt met de teksten, ze legt prachtige ballades neer, naast fel uithalende sprongen naar hoge registers, ze betoont zich de ene keer als een volleerde operazangeres, om verderop op te duiken als een popzangeres uit de hoogste klassen.

Ties Mellema bracht eerder de cd ‘Princepiration’ uit met werk van popidool Prince. Die is nog redelijk grijpbaar als je hem vergelijkt met Beck. Maar voor beide subjecten geldt: Ties Mellema leidt hen nieuwe werelden in. Een reuze prestatie, want dat doet hij ook nog eens met degenen die deze prachtige cd’s willen beluisteren.