bezetting: Bert Joris componist, arrangeur, trompet; Frank Vaganee artistiek leider; Brussels Jazz Orchestra
opgenomen: 7, 8, 9 juli 2016, Kunstencentrum De Werf, Brugge
uitgebracht: november 2016
label: De Werf
tijdsduur: 67’36
website: brusselsjazzorchestra.com - dewerfrecords.com

Het Brussels Jazz Orchestra (BJO) is een van de toonaangevende big bands in de Europese jazz. Al jarenlang onder de artistieke leiding van altsaxofonist Frank Vaganee heeft het orkest zich ontwikkeld tot een waar instituut dat veel actuele muziekstijlen omarmt.

Met trompettist Bert Joris (1957) als hoofdsolist nam het ensemble al een drietal producties op: ‘The Music of Bert Joris (2002), Dangerous Liaison (2006) en Signs and Signatures (2010). Joris is een briljante musicus, die de hele jazztraditie in zijn broekzak heeft. Als je hem hoort spelen komen grote namen als Donald Byrd, Freddie Hubbard, Lee Morgan en Woody Shaw voorbij. Wat hij gemeen heeft met zijn grote voorbeelden is een avontuurlijke aanpak, waarin hij het nodige risico neemt.

In zijn nieuwste productie ‘Smooth Shake’ belicht hij een andere kant van zichzelf: “Een warm geluid, daar ben ik naar op zoek gegaan voor deze plaat. Ik wilde een sound die je omarmt en energie geeft, als een stevige vriendschap. Het is een kalme plaat geworden en toch nodigt ze uit tot bewegen, tot dansen. Niet te uitbundig, maar smoothly.” Geen explosies van orkestraal geweld, maar subtiele muziek met veel aandacht voor ballads en medium tempo’s. In plaats van de trompet wordt door de hele sectie vaak de zachter klinkende bugel bespeeld. Een geluid dat als boter samensmelt met de fraaie collectieven. Romig klinkende arrangementen zonder scherpe randjes die nergens saai of vervelend worden, maar de muziek extra diepgang geven. Alle kleuren van muzikale tederheid komen voorbij: het pittige beginnummer ‘O.U.T’, het ritmische ‘Smooth Shake’, het gedragen ‘Only for the Honest’, de weemoed van ‘Brussel-Parijs’ en het ruimtelijke ‘Spaces’. Feestelijk is het aan de Italiaanse jazzpianist Dado Moroni opgedragen ‘Mr’ Dado’ en vol onverwachte wendingen het aan zijn zoon Sam opgedragen ‘Nasty Boy’.

‘Smooth Shake’ behoort tot het beste wat de West-Europese jazz te bieden heeft. Bert Joris en het BJO zijn inmiddels een maatje te groot geworden voor België en verdienen veel internationale aandacht. Een absolute aanbeveling voor jazzfestivals wereldwijd.

Volledige bezetting: Bert Joris: componist, arrangeur, trompet; Frank Vaganee: artistiek leider, altsaxofoon en fluit; Serge Plume, Nico Schepers, Pierre Drevet en Jeroen Van Malderen: trompet en bugel; Dieter Limbourg, altsaxofoon en klarinet; Kurt Van Herck, tenorsaxofoon; Bart Defoort, tenorsaxofoon; Bo Van de Werf,  baritonsaxofoon en basklarinet; Marc Godfroid, Lode Mertens en Frederik Heirman, trombone; Laurent Hendrick, bastrombone; Nathalie Loriers, piano; Hendrik Braeckman, gitaar; Jos Machtel, contrabas; Toni Vitacolonna, drums.

(radio edit)