Greetje Kauffeld – A Song For You
bezetting: Greetje Kauffeld zang; DIG d’DIZ: Jan Menu baritonsaxofoon; Maarten van der Grinten gitaar; Jan Voogd contrabas. Gast: Ack van Rooyen flugelhoorn
opgenomen: 15 en 16 december 2016, Studio Le Roy, A’dam
uitgebracht: februari 2017
label: DIG DIZ Music
tijdsduur: 47’57

Greetje Kauffeld mag dan 77 zijn, uitgeblust is de zangeres allerminst. Ter gelegenheid van haar zestigjarig jubileum verschijnt met ‘A Song For You’ een nieuw album met internationaal repertoire, begeleid en gearrangeerd door trio DIG d’DIZ bestaande uit Jan Menu, Maarten van der Grinten en Jan Voogd.

Eind jaren ’50 begonnen als soliste van het Nederlands radio-orkest en -big band The Skymasters, bouwde Kauffeld een imposante staat van dienst op. Zo werd ze gelauwerd met een Bird Award en Edison Oeuvre Award, werd tiende op het Eurovisie Songfestival van ’61, stond twintig keer op de podia van North Sea Jazz Festival, werd een bekendheid in Duitsland en Japan, trad op in Los Angeles en Las Vegas en was met de gerenommeerde jazzsterren Ray Brown en Herb Ellis te zien in de befaamde Amerikaanse tv-show van Joey Bishop. Daarnaast nam ze onder meer op met Stan Getz, Thad Jones, Jerry van Rooyen en het Metropole Orkest.

Gedompeld in de jazzsferen van rond de jaren ’50 waarin Kauffelds stem goed gedijt, verdienen de arrangementen op 'A Song For You' een dikke pluim. Zingend in de traditie van Frank Sinatra, Doris Day en Nat King Cole - geen jazzvertolkers pur sang - bundelt de Rotterdamse met enkel baritonsaxofoon, gitaar en contrabas in de begeleiding, jazzstandards uit de periode 1930 tot 1970 tot een intieme set ballads waarin nostalgie en verlangen op emotioneel overtuigende wijze glansrijk worden neergezet.

‘Just One of Those Things’, ‘(Up A) Lazy River’, ‘Do You Know What It Means To Miss New Orleans’, ‘Because of You’ of het door Leon Russell gecomponeerde titelstuk werden door talloze grootheden zoals Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Aretha Franklin en Louis Armstrong uitgevoerd. Maar met een ontspannen en natuurlijke timing en veel gevoel voor timbre brengt Kauffeld nieuw elan aan en maakt ze zich elk stuk eigen. Een uitkomst die ten grondslag ligt aan Kauffelds zwoele swing die verleidelijk breekbaar klinkt maar toonvast is en op fluwelen wijze leidend is. Smaakvol en uiterst subtiel klinkt Menu’s baritonsaxofoon, in vier stukken vergezeld door Ack van Rooyens flugelhoorn. Contrabas en gitaar volgen fijngevoelig in de begeleiding. In dienst van Kauffelds bewogen stem ontrafeld zich een sfeervolle en elegante staalkaart van veertig jaar jazzstandards, afgewogen van ballad tot medium swing.

‘De parel van de Nederlandse jazz’ is nooit weggeweest, hooguit uit beeld bij het naar vernieuwing zoekende jazzpubliek. Kauffeld zelf houdt van vrijheid en noemt zich balladzangeres. ‘A Song For You’ toont aan dat Greetje Kauffeld onomstreden tot de belangrijkste jazzvertolkers van Nederland behoort.