Maarten Hogenhuis Trio - Mimicry
bezetting: Maarten Hogenhuis alt- en tenorsaxofoon, Thomas Rolff contrabas, Mark Schilders drums
opgenomen: najaar 2016, Fattoria Musica, Osnabrück
uitgebracht: januari 2017
label: eigen beheer
tijdsduur: 42’46

Saxofonist Maarten Hogenhuis (1986) kreeg de afgelopen jaren nationale bekendheid door zijn inventieve en energieke spel bij Bruut!, Krupa & The Genes en The More Socially Relevant Music Ensemble van Reinier Baas. Daarnaast leidt hij ook een eigen trio en kwartet, formaties waarmee hij een paar jaar geleden een avontuurlijke dubbel-cd maakte: ‘4/3’. Een debuut dat kon rekenen op enthousiaste reacties en een uitstekende pers.

Nu verschijnt er de opvolger ‘Mimicry’, gevuld met zijn trio. De productie bevat zeven eigen composities en twee gedeeltes uit Duke Ellington’s ‘The Queen’s Suite’ en een uitvoering van de klassieker ‘Tea for Two’ van Vincent Youmans.

De cd start met het van Ellington afkomstige ‘The Single Petal of a Rose / Le Sucrier Velours’, composities die meteen een lyrische sfeer neerzetten. Met zijn altsaxofoon streelt Hogenhuis de fraaie thema’s en in zijn improvisaties raakt hij de ziel van deze onsterfelijke melodieën. Elke noot wordt zorgvuldig afgewogen en zijn toonvorming is teder en vol expressie. Een sfeer die de hele cd volgehouden wordt: Hogenhuis klinkt als een verliefde minnaar die houdt van fraaie melodieën en dito improvisaties. Muziek als een geslaagde vrijpartij. In het ritmische ‘Coko’ bespeelt hij ook de tenorsaxofoon.

Hogenhuis voorziet elke compositie van een welluidende interpretatie, naadloos begeleid door contrabassist Thomas Rolff en drummer Mark Schilders. Vooral het percussionistische spel van Schilders vormt een meerwaarde: een stijl van spelen die perfect aansluit bij de subtiele Hogenhuis.

‘Mimicry’ is gewoon zo muzikaal interessant dat de cd smeekt om herhaalde beluistering, waarbij twee keer afspelen nog niet genoeg is. Steeds ontdek je nieuwe pareltjes tussen de geïnspireerde improvisaties van Hogenhuis. Muziek die spontaan lijkt te ontstaan, maar getuigt van een grote instrumentbeheersing en waardering voor de rijke traditie. Jazz is voor Hogenhuis geen trucje dat je op het conservatorium leert, maar de kunst om jezelf tweehonderd procent muzikaal te geven. Een uitgangspunt dat hij op ‘Mimicry’ volledig waarmaakt.

In januari en februari maakte het Maarten Hogenhuis Trio een Nederlandse tournee ter gelegenheid van de presentatie van de nieuwe cd. Op 10 maart a.s. is er nog een afsluitend optreden in Paradox Tilburg.

Maarten Hogenhuis Trio - Mimicry