bezetting: Seth Paynter tenorsaxofoon, Matthew Shipp piano, Thomas Helton contrabass, Joe Hertenstein drums
pgenomen: 22/11 2014, Ovations Night Club, Houston, Texas
uitgebracht: oktober 2016
label: Evil Rabbit Records
aantal stukken: 2
tijdsduur: 65’37

Het avontuurlijke Evil Rabbit Records bracht eind vorig jaar een live-opname uit van het uit Texas afkomstige The Core Trio met tenorsaxofonist Seth Paynter, contrabassist Thomas Helton en drummer Joe Hertenstein. Een ensemble dat zich richt op vrije improvisatie en uitgebreid is met de uit New York afkomstige pianist Matthew Shipp, een samenwerking die voor de tweede keer plaats vindt. In het verleden traden ze ook al op met gasten als Robert Boston, Steve Swell en Tim Hagans.

De muziek dateert van november 2014 en is opgenomen in de Ovations Night Club in Houston. De cd bevat twee lange stukken die elk iets meer dan een half uur duren: no nonsense muziek bedoeld voor de hard core vrije improvisatie liefhebber.

Met de volle honderd procent inzet gaat het ensemble met Shipp als gast van start. Eerst onderzoekend en aftastend, daarna neemt de pianist min of meer het voortouw met solowerk in rasechte Cecil Taylor stijl: percussief spel dat de vleugel laat schudden en sidderen. Wanneer tenorsaxofonist Paynter zich bij de band voegt, neemt Shipp ogenblikkelijk gas terug. De musici vervallen geen moment in de valkuil van het nodeloos herrie maken. Chaos ligt nergens op de loer, muzikaliteit staat voorop.

Kwaliteit bij vrije improvisatie staat of valt met de mate waarin de musici naar elkaar luisteren. Iets wat The Core Trio en Matthew Shipp volledig waarmaken. Paynter is een emotionele blazer met een lekker vol geluid, die de klankmogelijkheden van zijn tenorsaxofoon volledig benut. Zijn doortastende solo’s vormen expedities, waarin het hele idioom van atonaal tot subtiel en lyrisch voorbijkomt. Shipp dient hem hierbij van vakkundige repliek.

Het is duidelijk dat de aanwezigheid van Shipp bij The Core Trio een nieuwe dimensie geeft. Van alle vernieuwende jazzpianisten van dit moment, beschikt hij veruit over de meeste durf. Een aanpak, die aansluit bij de grote vernieuwers uit de jaren zestig en zeventig.

Waar Shipp de hoofdrolspeler vormt in de eerste helft van het concert, daar vormt tenorsaxofonist Paynter de boventoon in de tweede set. Hij vertelt een meeslepend verhaal, waarin zijn majestueuze geluid volledig tot bloei komt. Shipp stelt zich meer op als begeleider met ondersteunende akkoorden en arpeggio’s. Een indrukwekkende en hartstochtelijke saxofoonsolo met een ontlading aan het einde, vormt de hoofdmoot. Muziek vol zeggingskracht, zoals die in de jazz alleen maar gemaakt wordt door de ware meesters.

De samenwerking tussen The Core Trio en Matthew Shipp smaakt naar meer. Is het een idee voor Evil Rabbit Records om in de nabije toekomst nog een cd met deze combinatie uit te brengen?