Jasper Somsen Trio – A New Episode in Life Pt. 1

bezetting: Jasper Somsen contrabas; Jean-Michel Pilc piano; André Ceccarelli drums
opgenomen: juni 2016, MotorMusic Studios, Mechelen (B)
uitgebracht: 10 maart 2017
label: Challenge Records
tijdsduur: 50'44

Contrabassist en componist Jasper Somsen behoort al langere tijd tot de groep van internationaal gerenommeerde musici van Nederlandse bodem. Onder meer zijn samenwerking met de Italiaanse meesterpianist Enrico Pieranunzi heeft hem tot een veelgevraagd bassist gemaakt, en wie het nieuwe album ‘A New Episode in Life Pt. 1’ in de machine stopt, zal zich niet lang afvragen of dat terecht is.

Het eerste stuk ‘Beneath the Surface’ is nu eens mysterieus, dan weer rechttoe rechtaan swingend, maar van een dermate doordachte structuur dat men zich ook na de zoveelste keer luisteren blijft afvragen wat er ‘onder het oppervlak’ gaande is. Ook de meer swingende nummers, ‘Blue Lady’ en ‘She Says, He Says’, kennen een zeer solide opbouw. Alle drie de instrumenten zijn gelijkwaardig: Somsen speelt nu eens de melodielijnen mee, legt dan weer een lopende baslijn neer en speelt telkens aandachtig in op de improvisaties van pianist Jean-Michel Pilc. Slagwerker André Ceccarelli houdt zich overwegend op de achtergrond en laat de ruimte aan het samenspel van Somsen en Pilc. Alle drie de instrumenten zijn goed in balans en de opnamekwaliteit is uit de kunst, zoals blijkt op de met gevoel gestreken baspartij van Somsen op ‘Parallel Reality’.

Gedrieën vormen de mannen een buitengewoon sterke eenheid, hetgeen des te verbazingwekkender is wanneer men op Somsens webpagina leest dat de opnames voor het album in het verloop van één enkele dag plaatsvonden, en dat Somsen en Pilc voorheen nog nooit met elkaar hadden samengespeeld of elkaar zelfs maar hadden ontmoet. Het was wellicht beter geweest als deze alleszins relevante informatie in het cd-boekje had gestaan en de opmerkelijk slechte gedichten van meesterpianist John Beasley, kennelijk bedoeld om de negen nummers op het album van extra sfeer te voorzien, waren geschrapt.

Het welslagen van dit eerste deel van het grotere project ‘A New Episode in Life’ doet uitzien naar het tweede deel, dat in oktober uit zal komen en nu geen eigen composities zal bevatten, maar standards en improvisaties in vrije vorm. In de tussentijd zal het zich beslist lonen om een concert van deze spannende band te gaan bezoeken, waartoe in de komende dagen voldoende gelegenheid zal zijn.

Het Jasper Somsen Trio houdt tweemaal een cd-presentatie: op 5 april in de Schouwburg Junushoff te Wageningen en op 6 april in het Amsterdamse Bimhuis.