opgenomen: 4 oktober 2016, Beauforthuis Austerlitz
uitgebracht: 5 maart 2017
label: TRPTK
aantal stukken: 12
tijdsduur: 62’44
website: atzkokohashi.com - mayafridman.com - trptk.com

Eeuwigheid. Zo noemt de Japanse pianiste Atzko Kohashi haar nieuwe trio waarin plaats is voor de Russische celliste Maya Fridman en contrabassist Frans van der Hoeven. Improvisatie is de gemene deler die op ‘Elegy’ (klaagzang) tot zijn recht komt in bewerkingen van zowel klassieke als jazzstukken.

Sinds haar komst in Amsterdam (2005) nam Kohashi verschillende duo- en trioalbums op met Van der Hoeven. Fridman (1989), ook wonend in Nederland, ontmoette ze vorig jaar. De vele kleuren en schaduwen in haar spel deden Kohashi denken aan het geluid van Albert Ayler’s saxofoon en menselijk gehuil. Al improviserend besloot het duo werken te zoeken die zouden leiden tot nieuwe ideeën. Naast vier eigen composities werden dat ‘Utviklingssang (Bley), Lonely Woman (Coleman), ‘Gary’s Waltz’ (McFarland), ‘Zingaro’ (Jobim) en het klassieke ‘Elegy’ (Williams) en ‘Lamento’ (Fauré).

Het trio smelt de werken tot een homogeen geheel, voorzien van een meeslepende treurige ondertoon. Verstilde contemplatieve muziek, detailrijk, omvangrijk, en gedragen met veel aandacht voor klank, kleur en sfeer. Loodzwaar zou je denken, maar omdat het allemaal zo mooi open wordt gespeeld en prachtig intiem is opgenomen alsof je naast de muzikanten zit, bijt de muziek zich langzaam in je vast.

De welgevormde verhaallijnen uit Friedman’s cello vertrekken recht uit het hart en verkeren tussen melancholie en hoop. Kohashi’s fluisterende spel fladdert daaromheen waarbij elke toon gekoesterd wordt voordat deze neervalt. Thema’s sterven weg en zwellen weer aan, improvisaties druppelen door. Klassiek en jazz worden tijdloos aan elkaar verbonden, terwijl je er met onbestemde gedachten diep in wegzinkt. Prachtig.

Aeon Trio, cd-presentatie ‘Elegy’
Fenix Music Factory Rotterdam, 5 maart 2017