Eindeloos luisteren naar Carlos Bica & Azul

CONCERTRECENSIE. Carlos Bica & Azul ft. Jim Black en Frank Möbus, Paradox Tilburg, 7/4
beeld: Bartho van Straaten

De Portugese contrabassist Carlos Bica werd afgelopen jaar in eigen land uitgeroepen tot ‘muzikant van het jaar’. Naast verschillende projecten vormt zijn trio Azul met daarin de Amerikaanse drummer Jim Black en de Duitse gitarist Frank Möbus zijn voornaamste speeltje. Dit jaar verscheen ‘More Than This’, het vijfde album van het trio dat al zo’n twintig jaar samenspeelt.

Carlos Bica & Azul met Jim Black en Frank Möbus eindigden hun Europese 'More Than This' tournee in Paradox Tilburg.

Flow
Bica componeert voor film en dans en zijn lyrische toon van schrijven leent zich uitstekend voor de hedendaags geïmproviseerde muziek waarin hij verschillende elementen uit de folk, jazz en klassieke muziek samengevoegd. Toegankelijk maar nergens voorspelbaar door openbrekende ritmen en melodieën, ontwikkelt zich een muzikale flow waarnaar eindeloos te luisteren valt.

Jim Black is een van de creatiefste drummers binnen de geïmproviseerde muziek. Trommelend met handen, doeken, kralenketting en wat al niet meer koppelt hij techniek aan een niet aflatende stroom ritmische ideeën. Kronkelend als een ratelslang anticipeert Black op het spel van Möbus die varieert van poëtische intro’s, surf-jazz tot onderhuidse gitaarsolo’s. Voortdurend wisselen de plezierige laid-back stukken van richting waarbij thema’s oplossen in improvisaties en vice versa.

Grenzeloos
Bica’s composities zijn dynamisch en van een zonnig speels karakter. Aanhoudend blijf je in de greep van de vindingrijke muzikaliteit van het trio, in het bijzonder de percussieve reflexen van Black in antwoord op het nieuwsgierige spel van Möbus. Een grenzeloze ontdekkingstocht die nooit zal rusten.