Bas van Lier Trio – Groove Or Dare
bezetting: Bas van Lier piano; Tobias Nijboer contrabas; Erik Kooger drums
opgenomen: 21 juli 2016, Power Sound Studio, A’dam
uitgebracht: 17 april 2017
label: Spotlight Productions
tijdsduur: 59’35

Samen met Jules Deelder is Bas van Lier de stuwende kracht achter de Deeldeliers. Ook Bl3nder drijft voor een gedeelte op de pianist en Hammond-speler, een formatie waarin hiphop, rock en jazz samenkomen onder aanvoering van rapper Def P. Met ‘Groove Or Dare’ grijpt Van Lier weer terug op zijn pianotrio waarin souljazz en R&B opgaan in pakkende melodieën en dito grooves.

Voor het album schreef Van Lier slechts een stuk zelf, het koddige ragtime-achtige ‘New Orliereans’. Voor de overige stukken viel de Groninger terug op werken van jazzpianist Duke Pearson, zangeressen Amanda McBroom, Bobbie Gentry en Lykke Li en de wellicht bekendere Mingus, Ellington, Adderley en Jamal. Een bont gezelschap uit de folk, country en jazz, door Van Lier samengebald tot een eenduidige stijl.

Die stijl wordt gekenmerkt door openheid en eenvoud. De stevige toucher van Van Lier leent zich uitstekend voor de heldere ‘single-note’-melodielijnen die gestaag en zonder veel omhaal een verhaal vertellen. Van Liers spel grijpt terug op de muziek en vooral speelstijl van musici als Monk, Duke Ellington en de eveneens op pop en funk gerichte Ramsey Lewis, door de pianist omlijst door clichématigheden uit de R&B-trukendoos waardoor de schijnbaar uit de losse pols opgebouwde catchy grooves en verhaallijnen nogal eens uitmonden in een voorspelbare sjeu.

Op Van Liers spel valt weinig af te dingen, zoals dat ook geldt voor de glansrijke begeleiding van contrabassist Tobias Nijboer en drummer Erik Kooger. ‘Groove Or Dare’ is dan ook zeker genietbaar, met name voor de nostalgische jazz- en bluesliefhebber. Muzikaal dik in orde, maar weinig verheffend.

Groove Or Dare (preview)