Xavi Torres maakt Young VIP-belofte volledig waar

CONCERTRECENSIE. Young VIP Tour: Okabe Family & Xavi Torres Trio, Paradox, 28 april
beeld: Nicole Maas-Melis

VIP staat in dit geval niet voor very important person maar voor Vereniging van Jazz- en Improvisatiemuziek Podia. Een vereniging waarvan de programmeurs jaarlijks twee talenten kiezen die middels dubbelconcerten een seizoen lang Nederland doorkruisen. Niet per se Nederlanders, getuige de talenten van dit jaar: de Japanse altsaxofonist Genzo Okabe en de Spaanse pianist Xavi Torres.

Pianist Xavi Torres en zijn trio en de Japanse altsaxofonist Genzo Okabe traden onder de vlag van Young VIP in Tilburg op.

Genzo Okabe
De in Tokio geboren Genzo Okabe (1979) studeerde in Italië en Den Haag en bracht recent met Okabe Family zijn derde album onder eigen naam uit: ‘Disoriental’. Een muzikant met een flinke dosis ervaring, maar zijn optreden in Tilburg oogde nerveus. De altsaxofonist leek erop gericht al zijn kunnen in één set te etaleren wat ten koste ging van de muzikaliteit. Talloze structuren volgden elkaar dwangmatig in hoog tempo op maar ontbeerden de levendigheid die muziek boeiend maakt. Daarnaast was het slagwerker Francesco De Rubeis die met een krankzinnig volume nuances aan gort sloeg.

Okabe componeerde alle stukken voor ‘Disoriental’. Hedendaagse jazz voorzien van complexe structuren, een hoog energiegehalte en afgebakende kaders voor solisten. De stuwende en van blues voorziene akkoordsolo’s van pianist Miguel Rodriguez (Young VIP in 2014) werden afgelost door de dwingende altsaxsolo’s van Okabe, maar de overdaad aan variatie schaadde spreekwoordelijk. Een schurende romantische ballade bracht enige rust, maar pas in het slotstuk kwam het kwartet tot zijn recht. De drums ging eindelijk ‘liggen’ waardoor er een opluchtende openheid door de muziek waaide. Okabe leek plots in zijn element en demonstreerde ontspannen zijn dynamische warme toon, lyrisch wendbaar in het hoog, opgesierd met onverhoedse bastonen.

Okabe Family met contrabassist Steven Willem Zwanink en Genzo Okabe.

Xavi Torres
Waar het bij Okabe Family aan ontbeerde, leefde de muziek van het Xavi Torres Trio vanaf de eerste noot. Muziek met een visie die jazz en klassiek doet samensmelten tot een organisch geheel, uitgevoerd door een uitgebalanceerd trio van een hoogstaand muzikaal niveau.

Pianist Xavi Torres (1991) won al de Dutch Jazz Competition en met ‘Unknown Past’ verscheen onlangs zijn tweede album gevuld met eigen werken. Torres heeft een Brad Mehldau-achtige benadering van componeren. In het intro wordt een zekere spanning gewekt waarna de muziek afdaalt in improvisaties en op elkaar aansluitende melodieën. Geestverruimende fragmenten vol aan lyriek, dynamiek, subtiliteit en emotie.

Torres bezit een fabelachtige techniek die hij moeiteloos koppelt aan creativiteit. De fraaie dynamiek van het trio met Vic Moliner op contrabas en Joan Terol achter de drums wordt gevormd door lichte improvisaties in de begeleiding, voedingsbodem voor een kleurrijk palet aan impressies en motieven. Torres is werkelijk een openbaring en een grote belofte voor de toekomst.

Xavi Torres Trio met drummer Joan Terol en contrabassist Vic Moliner.

Jubileum
Gestart in 1997 beleefde de Young VIP Tour met Okabe Family en Xavi Torres Trio zijn negentiende editie. VIP-medewerker Marjolein Kooijman oppert voor jubileumeditie 2017 - 2018 een VIP Festival waarin hoogtepunten uit twee decennia worden samengebracht. Een pracht idee! Met eerdere deelnemers als Reinier Baas, Mete Erker, Soo Cho, Joris Posthumus, Franz von Chossy, Simin Tander, David Kweksilber, Kaja Draksler, Martin Fondse, Clemens van der Feen, Vincent Houdijk, Sanne van Hek en Kapok zal dat ongetwijfeld een spraakmakend evenement opleveren.