Jimmy Halperin with Pal Nyberg Trio – Live at A-trane - Berlin

bezetting: Jimmy Halperin tenorsaxofoon, Pål Nyberg gitaar, Robert Erlandsson contrabas, Andreas Fryland drums
opgenomen: 24 en 25 juli 2016, Jazz Club A-trane, Berlijn
uitgebracht: januari 2017
label: Klangverk Recordings
tijdsduur: 53’00

De Amerikaanse tenorsaxofonist Jimmy Halperin (1958) is een echte leerling uit de school van de legendarische Lennie Tristano (1919-1978). Zijn spel refereert rechtstreeks aan dat van Warne Marsh en Lee Konitz: een étude-achtige toon op zijn instrument gecombineerd met lineaire improvisaties. Muziek die minstens net zoveel aan jazz doet denken als aan JS Bach.

Halperin is regelmatig in Europa te gast en speelt onder meer in formaties met contrabassist Thomas Winther Andersen, gitarist Alex Hagen en de pianisten Kjetil Jerve en Andreas Schmidt. Hij is een muzikale nomade die op vele plekken aansluiting vindt met regionale musici: een flexibele persoonlijkheid met een geheel eigen stijl. Met de Noorse gitarist Pål Nyberg heeft hij de afgelopen jaren een intense band opgebouwd: de zachte toon van Halperin vormt een bijzondere match met het ingehouden geluid van Nyberg. Met hem maakte hij in september 2015 al de cd ‘Snow Tiger’.

Halperin steekt op deze, in de Berlijnse A-trane jazzclub gemaakte opnames, in grootse vorm: zijn improvisaties getuigen van een bijna eindeloze muzikale fantasie. Gitarist Nyberg volgt hem in telepathisch samenspel: de unisono passages sterven bijna in schoonheid. Ook solistisch zijn Halperin en Nyberg aan elkaar gewaagd, in uitgesponnen improvisaties waarin elke noot raak is. Een pluim verdient ook de ritmesectie met contrabassist Robert Erlandsson en drummer Andrea Fryland, die de beide solisten accuraat en licht swingend van passende begeleiding voorziet.

Een hoogtepunt vormt het complexe begin van ‘Psalm’, waarin tenorsaxofonist en gitarist als het ware muzikaal koorddansen. ‘Cycle Logical’ vormt een vergaand experiment waarbij de grenzen van tweestemmig improviseren worden verkend. Ademloos mooi worden ‘Wow’, ‘Subconscious-Lee’, ‘317 East 32nd Street’ gespeeld, klassiekers die van een nieuw jasje worden voorzien. Tristano’s ‘All About You’ sluit de cd af met een meer dan indrukwekkende solo van Halperin. Een spoor dat door Nyberg subtiel op zijn gitaar wordt opgepakt. Improviseren zoals alleen de echte groten het kunnen.

Als deze productie iets bewijst, dan is het wel de onsterfelijkheid van de prachtige muziek van Tristano. Een muzikale stijl die bij deze musici in uitstekende handen is en door hun verder wordt ontwikkeld.