Oosterbeek Hammond-orgel en mellotron, Thomas Rolff
contrabas, Felix Schlarmann drums
opgenomen: gedurende 2016
uitgebracht: april 2017
label: Dox Records
tijdsduur: 42’15

Het kwartet BRUUT! speelt een aanstekelijke mix van jazz, rock, soul en boogaloo: souljazz. Op festivals worden ze veel gevraagd en hun - aantrekkelijk vormgegeven - cd’s verkopen als de bekende broodjes van de warme bakker. Hun stijl is qua vorm en inhoud ‘retro’, een concept dat ze zorgvuldig bewaken voor al hun artistieke uitingen.

De covers van hun albums verwijzen uitbundig naar de pop art vormgeving uit de jaren zestig en de ronkende Hammond en zwevende mellotron– beiden oldtimers – vormen een hoofdrol in hun muziek. Het altsaxofoonspel van Maarten Hoogenhuis refereert uitbundig aan Earl Bostic en Maceo Parker, altsaxofonisten met een kenmerkend rauw geluid. Als BRUUT! ergens optreedt is het altijd feest: het vintage element verhoogt de sfeer op tal van evenementen.

De afgelopen jaren bracht de band de cd’s ‘BRUUT!’ (2012), ‘Fire’ (2013) en ‘Mad Pack’ (2015). Nu ligt er het album ‘Superjazz’ een productie die ook qua lay-out naadloos past bij de andere drie. Wat voor de buitenkant geldt, gaat ook op voor de muziek. De nieuwe geluidsdrager biedt weer meer van hetzelfde. BRUUT! speelt een soort ‘formulejazz’, alsof de musici bang zijn ook maar één millimeter van hun oorspronkelijke concept af te wijken.

Aan het talent van de musici ligt het niet, want ze behoren alle vier tot de top van de actuele Nederlandse jazz. Saxofonist Maarten Hogenhuis maakt onder eigen naam veel interessantere producties en drummer Felix Schlarmann is een van de meest gevraagde slagwerkers van dit moment. Contrabassist Thomas Rolff en toetsenist Folker Oosterbeek figureren in tal van andere toonaangevende ensembles. Maar na ruim veertig minuten ‘Superjazz’ krijg je het gevoel steeds naar dezelfde single te hebben geluisterd.

Slecht is deze productie zeker niet maar nu de muziek van BRUUT! eerder een vastgesteld format dan creativiteit ademt, slaat het ensemble feitelijk een doodlopende weg in. Want originaliteit, improvisatie en innovatie vormen wezenlijke kenmerken van de jazz.

BRUUT! - Prince
(album Superjazz)