Bill Frisell & Thomas Morgan – Small Town

bezetting: Bill Frisell gitaar, Thomas Morgan contrabas
opgenomen: maart 2016, Village Vanguard, NYC
uitgebracht: mei 2017
label: ECM / Challenge Records
tijdsduur: 68’08

Bill Frisell is al decennialang een van de grootste vernieuwers van zijn instrument. Met zijn elektrische gitaar schildert hij indrukwekkende klanklandschappen van immense schoonheid. In tegenstelling tot veel van zijn collega’s staat zijn instrumentale virtuositeit altijd in dienst van de artistieke inhoud.

Bijzonder is zijn nieuwste productie met contrabassist Thomas Morgan, vorig jaar maart live opgenomen in de Village Vanguard, een podium dat wereldfaam oogstte met historische opnames van onder meer Sonny Rollins, John Coltrane en Bill Evans. Ook contrabassist Morgan is een musicus die wars is van technisch vertoon en zijn focus louter richt op de muzikale inhoud.

Frisell start zijn muziek vaak vanuit de Amerikaanse roots, met spel dat refereert aan country en surf music. Vanuit de Americana stapt hij moeiteloos over in complexe improvisaties, die een weerspiegeling vormen van zijn eindeloze muzikale fantasie. Weids uitgesponnen soundscapes waarin tijd en ruimte stil lijken te staan. Morgan volgt hem naadloos in zijn exploraties. Het van Paul Motian (1931-2011) afkomstige openingsnummer ‘It Should Have Happened A Long Time Ago’ klinkt als een diep gemeend hommage aan de legendarische drummer waarmee hij jarenlang samenwerkte. Een requiem dat alle muzikale vezels raakt.

Meer ritmisch is het spel van de beide musici op ‘Subconscious Lee’ en in ‘Wildwood Flower’ wordt lekker aardse country gespeeld. Ook in het van Dave Bartholomew afkomstige ‘What A Party’ staan de Amerikaanse roots centraal. Morgan voorziet het nummer van een swingend ritmisch fundament.

Weinig gitaristen bereiken zo’n diepgang als Frisell in ‘Small Town’, een eigen compositie die tevens het titelnummer vormt van deze productie. Op kousenvoeten wandelt hij door een onmetelijk klanklandschap. In het uitgesponnen ‘Poet – Pearl’ zoekt het duo voortdurend de grenzen van hun muzikale twee-eenheid op, met subtiele melodische plaagstootjes en uitstapjes.Heerlijk is de ingehouden explosie aan het slot, met een interpretatie van ‘Goldfinger’. Een tune beroemd geworden door de gelijknamige James Bond film. Nog eenmaal tonen Frisell en Morgan hun absolute meesterschap.

De ECM-productie ‘Small Town’ vormt een unieke muzikale ontdekkingsreis van twee smaakmakers van de actuele jazz. Wanneer volgt het volgende album?