flugelhorn; Sebastiaan van Bavel piano; Jasper Somsen
contrabas; Ruud Voesten drums; Ruven Ruppik percussie
opgenomen: onbekend
uitgebracht: 6 juni 2017
label: ZenneZ Records
tijdsduur: 56’21

Zangeres Vera Naus (1990) laat er geen gras over groeien wanneer het gaat om verschillende genres en disciplines smaakvol en speels over het voetlicht te brengen. Op haar debuutalbum ‘Young Heart’, waarvoor ze op een stuk na alle muziek schreef, laat ze haar lyrisch-poëtische teksten avontuurlijk varen in een poel van jazz en klassieke- en Indiase muziek.

Na een conservatoriumstudie in Utrecht verdiepte Naus zich in Indiase ritmen aan Codarts Rotterdam waar ze deze zomer afstudeerde. Ook volgde ze lessen bij Regina Mester en is ze te horen op de twee albums die pianist Sebastiaan van Bavel tot nu toe uitbracht. Daarnaast behelst ze met gitarist Adam Taylor een Shakespeare Project waarin ze sonnetten van de dichter naar eigen hand zet.

Handelend over een ‘jong hart op zoek naar geluk in een grote wereld’ dwaalt Naus op haar debuutalbum bedachtzaam en met gedragen stem over de golvende arrangementen. Afgewisseld door swing, stemimprovisaties, gesproken tekst of bezwerende tonen weet Naus met ogenschijnlijk weinig middelen zwaarmoedige, vervreemdende en ontwapende sferen tegen elkaar af te zetten.

Als een vis in het water glijdt Naus door de eclectische composities, prachtig gestalte gegeven door de creatieve invallen van pianist Sebastiaan van Bavel en de speelse trompettonen van Angelo Verploegen waarmee Naus een duet niet uit de weg gaat. De gestreken bas van Jasper Somsen weerklinkt sfeerversterkend in uiteenlopende contexten; van Indiase ritmen, jazzy tot klassiek. Zo nu en dan deelt de rock een speldenprik uit en worden zelfs psychedelische aspecten toegevoegd in het bizarre ‘Liquid Cabs’. Het ontroerende door percussie gedragen ‘Eskimo Kisses’, de wervelende scatzang in ‘The Two That Touch’, het grappige ‘Apoligitis’, telkens brengt Naus nieuwe bouwstenen aan in wat uitgroeit tot een knap uitgedacht samenhangend muziekspektakel.

‘Young Heart’ danst op en neer als het leven zelf. Een veelbelovend debuut waarin Naus niet alleen op imponerende wijze de talrijke facetten van haar stem ten gehore brengt, maar ook toont een uitstekend componist te zijn met oog voor het geheel.

Vera Naus – Young Heart