Lavergne drums
opgenomen: 2 februari 2017, Theater Gütersloh, Gütersloh
uitgebracht: juni 2017
label: Intuition
aantal stukken: 7
tijdsduur: 55’38

De Franse basklarinettist Louis Sclavis (1953) behoort al decennialang tot de wereldtop. Sinds de jaren ’80 heeft hij gezorgd voor een daadwerkelijke emancipatie van dit instrument. Niet alleen beschikt hij over een vlekkeloze techniek en grenzeloze expressiedrang, ook is hij een veelzijdig componist en succesvol bandleider. De afgelopen jaren maakte hij een bijna eindeloze reeks aan interessante cd’s voor het Duitse ECM-label. Zorgvuldige geproduceerde albums, met verschillende line-ups van klein tot groot.

Bijzonder is dat er nu een vers live-album verschijnt in de ‘European Legends, Live at Theater Gütersloh’ serie, een initiatief van het Duitse jazztijdschrift Jazzthing, waarin inmiddels titels verschenen met onder meer Enrico Pieranunzi, Alexander von Schlippenbach, Henri Texier, Günther ‘Baby’ Sommer en Michel Portal. Het is bijna vanzelfsprekend dat nu Sclavis aan deze reeks wordt toegevoegd.

Hij treedt aan met een nieuwe bezetting, met tenorsaxofonist en klarinettist Sylvain Rifflet, contrabassiste Sarah Murcia en drummer Christophe Lavergne. Rifflet (1976) is een blazer die buiten Frankrijk tot nog toe onderbelicht gebleven is. Met zijn spel weet hij de grillige Sclavis voortdurend van repliek te dienen in het opzwepende openingsnummer ‘Wisdom’. Het onderzoekende ‘Avant La Marche’ geeft fors de ruimte aan de tenorsaxofoon van Rifflet, die in een adembenemende exercitie alle mogelijkheden van zijn instrument verkent. Sclavis pakt vervolgens het spoor op met zijn basklarinet voor een avontuurlijke solo met alle mogelijke ins en outs

Het blazersduo Sclavis en Rifflet vormt zeker een van de meest boeiende Europese frontlines van dit moment. Weergaloze blazers voor wie geen zee te hoog is, maar die zich ook op de juiste momenten weten aan te passen binnen de context van een muzikaal verhaal. Geen oeverloos gepiep en geneuzel, maar prachtige volzinnen met uitstapjes naar de vrije improvisatie. ‘Des Bruits A Tisser’ vormt een weergave van hun enorme reservoir aan muzikale mogelijkheden. Contrabassiste Sarah Murcia komt uitgebreid aan bod bij de introductie van ‘Song for A’, een hymnische compositie in de beste traditie van Charlie Haden. Klarinetspel staat centraal in Jusqu’ou’ en het slotnummer ‘Loin Dans Les Terres’ geeft uitgebreid de ruimte aan het weergaloze samenspel van basklarinet en tenorsaxofoon. Een machtig geluid, dat na afloop van deze prachtige cd nog minutenlang in je hoofd naklinkt.

Louis Sclavis – Loin Dans Les Terres
(opgenomen in 2016)