Guillaume Orti en Jeroen van Herzeele saxofoons; Michel Massot
trombone, tuba. Met: Moufadhel Adhoum oud; Joso Lobo drums
opgenomen: onbekend
uitgebracht: juni 2017
label: W.E.R.F.
tijdsduur: 46’24

De Tunesische Ghalia Benali is naast zangeres en componiste eveneens actrice, auteur, schilder en visueel artiest. Ze wordt geroemd om de wijze waarop ze de Arabische muziek en muziek uit het Midden-Oosten moderniseert waarbij ze invloeden uit andere culturen niet schuwt. Op ‘MwSOUL’ gaat ze de samenwerking aan met het Belgische, uit blazers bestaande jazzensemble Mâäk. Een album geïnspireerd op de soefi-poëzie en de gebeurtenissen vanaf de Arabische Lente.

‘MwSOUL’ – afgeleid van Mawsouline oftewel verbondenheid – is een prachtig integer en spiritueel document. Benali’s zielvolle zang wordt omgeven door sierlijke of ritmische bewegingen van de trompet, tuba, trombone en saxofoons, afgerond door oud (Moufadhel Adhoum) en drums (Joso Lobo). Een verstilde samenklank even aangrijpend als puur en waar de urgentie van afspat.

Benali’s bezwerende stem in duet met tuba, trombone, percussie of oud missen hun uitwerking niet in de eenvoudig opgezette composities en arrangementen waarin hulpeloosheid, hoop, melancholie en de vraag om liefde tastbaar is. Ademhaling en ritme zijn één waar het zang en blazers betreft, even natuurlijk als de ritmische puls tussen koper en oud.

De teksten zijn afkomstig van de Brusselse Benali en jonge Arabische dichters en worden in het fraai vormgegeven artwork van het album in het Engels meegeleverd. ‘MwSOUL’ is een pleidooi voor samenhang en een spirituele connectie tussen mensen, opwindend verpakt in diepgaande ‘oost-west muziek’. Een verlangen in kunstvorm die de maatschappij weerspiegelt.

Ghalia Benali & Mâäk - MwSOUL (trailer)