Torres Vicente piano, Kimon Karoutzos contrabas, Augustas
Baronas drums, Vivienne ChuLiao piano (track 8)
opgenomen: 16 en 17 januari 2016, Studio Smederij, Zeist
uitgebracht: mei 2017
label: CPIC Records
tijdsduur: 54’06

De uit Napels afkomstige tenor- en sopraansaxofonist Claudio Jr De Rosa nam vorig jaar januari in Zeist de cd ‘ Groovin’ Up’ op. In zijn band treffen we onder meer de Spaanse pianist Xavi Torres Vicente aan, die onlangs als Young VIP een geslaagde Nederlandse tournee maakte. Contrabassist Kimon Karoutzos komt uit Griekenland en drummer Augustas Baronas uit Litouwen. Een uitermate internationaal en sterk gezelschap.

De Rosa is een vaardige saxofonist die meteen in het eerste nummer fors van leer trekt: stevig solowerk in de beste traditie van blazers als Joshua Redman en Michael Brecker. Alle composities op het album, met uitzondering van het slotnummer ‘I Hear a Rhapsody’, zijn van hem afkomstig. De Rosa heeft een mooie, prettig in het gehoor liggende toon, die ook in de snelle passages niet in kracht afneemt. Als een jonge hond tackelt hij de meest krankzinnige tempi en notenreeksen, zonder ook maar een moment onmuzikaal te worden. Zoals in het energieke ‘Hard Influences’, waarin hij een meedogenloze sprint trekt

Fraai is ook zijn spel op sopraansaxofoon in het tedere ‘The Case‘. Dit lyrische karakter vinden we ook in zijn spel op tenorsaxofoon in ‘Diana’s Mood’ en ‘Interlude’. Het gedragen ‘Closed Eyes’ is opgedragen aan de slachtoffers van de terroristische aanslag in Parijs, in november 2015. Op zijn sopraansaxofoon weet De Rosa uitdrukking te geven aan diepe emoties. De bijzondere pianiste Vivienne ChuLiao komt voor het voetlicht in ‘Dear Brigitte’, een breekbare melodie waarin De Rosa met zijn sopraansaxofoon over eierschalen wandelt. Erg geslaagd is het ook om het album af te sluiten met de klassieker ‘I Hear a Rhaposdy’ in een uitvoering op tenorsaxofoon. De Rosa heeft de jazztraditie echt volledig in zijn binnenzak.

‘Groovin Up’ is een ijzersterk debuut van een gepassioneerde saxofonist van wie we nog veel interessants kunnen verwachten. Claudio Jr De Rosa vormt een grote belofte voor de toekomst van de Europese jazz!

Claudio Jr De Rosa Jazz 4et - Diana's Mood