Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

The Rosenbergs adembenemend virtuoos

CONCERTRECENSIE. The Rosenbergs, Openluchttheater Valkenburg, 30 juli 2017
beeld: Jos Göritzer
door: Mathilde Löffler

Op een zonnige zondagmiddag viel in het historische Openluchttheater van Valkenburg iets moois te beleven. Op een prachtlocatie met een bijzondere akoestiek - in een natuurlijke rotsformatie gebouwd door Pierre Cuypers, de architect van iconische gebouwen als het Rijksmuseum en Centraal Station in Amsterdam - bracht de jongste lichting topmuzikanten uit de Rosenberg familie een akoestisch concert van onvervalste gipsy jazz.

  
Johnny Rosenberg, Mozes Rosenberg en Sani van Mullem in de sprookjesachtige omgeving van Openluchttheater Valkenburg.

Messcherp
Johnny Rosenberg (gitaar en zang), Mozes Rosenberg (sologitaar) en Sani van Mullem (contrabas) overtuigden vanaf de eerste noot met virtuoze, messcherpe, elektriserend groovende  ‘jazz manouche’ van de bovenste plank. Achteloos en adembenemend virtuoos, maar altijd in dienst van de muziek werd het publiek getrakteerd op bezielde thema’s, spetterende solo’s, feilloos swingende ritmegitaar en telepathisch samenspel van een trio dat er stond als één man.

Het repertoire was stevig geworteld in de traditie van Django Reinhard. Virtuoos en spetterend, maar ook met moderne stukken en grooves die ontleend waren aan wereldmuziek. Arrangementen werden losjes geïmproviseerd neergezet. Met breaks, synchrone lijnen en plagerig humoristische invallen.

Opener was een aanstekelijke manouche-versie van de Cole Porter-klassieker ‘Night and Day’, gevolgd door onder andere de jazzstandard ‘The Nearness Of You’ evenals een compositie van Django Reinhard als eerbeton aan de meester. Een bossa nova gecomponeerd door Stochelo Rosenberg, de overbekende ballade ‘Flamingo’, en een duizelingwekkend uptempo stuk maakten de set compleet.

  
Het zevenjarig zoontje van Johnny Rosenberg zong 'Mama'.

Heldenrol
Een bijzonder extraatje was de afsluiter van de eerste set. Het zevenjarig zoontje van ritmegitarist Johnny Rosenberg mocht met de grote mannen zingen en bracht een overtuigend doorvoelde felle versie van de overbekende hit ‘Mama’. Binnen het kader van dit familieconcert viel de gastbijdrage prima op zijn plaats.

In de tweede set zochten de musici een breder muzikaal perspectief op. Een knallende akoestische versie van een Stevie Wonder-hit, een bezielde en volstrekt individuele versie van ‘Moonflower’ van Santana, een wals en rhythm changes in een sportief moordend tempo in half-time en double-time, met verschillende thema’s – een duizelingwekkende krachttoer.

Alle leden van het trio maakten veel indruk. De echte heldenrol was weggelegd voor Sani van Mullem op contrabas die het harde knechtenwerk van de begeleiding combineerde met hyper creatieve en  technisch adembenemende solo’s. Op het hoogtepunt van een indrukwekkende solo stemde hij een bassnaar omlaag voor een extra register, en klemde de bas onder zijn arm om slaggitaar te kunnen spelen. Ook de vocale bijdrage van Johnny Rosenberg kleurde mede het geheel.

Een optreden van de Rosenbergs is een echte aanrader. Je hoeft geen liefhebber te zijn van gipsy jazz of van de oude traditie. Iedereen die houdt van aanstekelijke muziek gespeeld door rasmuzikanten wordt door de Rosenbergs op zijn wenken bediend.


© Jazzenzo 2010