bezetting: Roby Lakatos viool; Biréli Lagrène gitaar; Andreas Varady gitaar; Niek de Bruijn drums; Modern Art Orchestra o.l.v. Kornél Fekete-Kovács
opgenomen: 12 oktober 2014, Marriott Hotel, Budapest
uitgebracht: 8 september 2017
label: Avanti / Challenge Records
tijdsduur: 72’45
door: Stijn van der Schoor

Toen jazz in de jaren ’20 van de vorige eeuw vanuit Amerika overwaaide, duurde het niet lang voordat het genre ook in Europa tot bloei kwam. Al begin jaren ’30 floreerden meerdere jazzorkesten en -ensembles in steden als Londen en Parijs. Pioniers in deze toen nieuwe traditie waren onder andere gitarist Django Reinhardt en violist Stéphane Grappelli die in Frankrijk een unieke vorm van jazz ontwikkelden. Niet verwonderlijk dus, dat Roby Lakatos en Biréli Lagrène, net als Reinhardt musici met een Roma-achtergrond, een ode aan deze twee jazzlegendes brengen.

Ook niemand zal opkijken dat ‘Tribute to Stéphane & Django’, een concertregistratie uit 2014, een hoog gehalte instrumentaal vuurwerk bevat. Violist Lakatos en gitarist Lagrène staan beiden bekend om hun verbluffende virtuositeit en laten dat hier weer blijken. Na een wat langzame start waarin de musici wat aftasten, breekt na enkele nummers definitief het ijs. Lakatos’ viool dartelt als vanouds en Lagrène’s indrukwekkende solo’s doen geen moment onder voor zijn strijkende tegenspeler.

De twee meesters zijn hier echter niet de enigen die schitteren. Gitarist Andreas Varady en drummer Niek de Bruijn maken hun opwachting. Dat deze jongelingen niet onder doen voor de oude garde horen we in ‘Mimosa’, een bizarre wedloop tussen viool, gitaar en drums. Jong talent dat genoemd én geroemd mag worden! Het Modern Art Orchestra, dat de strakke begeleiding verzorgt, en Jörg Achim Keller, aan wie we de frisse arrangementen van Django’s en Grappelli’s composities te danken hebben, moeten aan dit rijtje worden toegevoegd. Net als Victor Young, Ray Noble, Dorado Schmitt en Hono Winterstein overigens, wiens composities naast Lakatos’ eigen 'Mr Grappelli’ voor een welkome afwisseling zorgen. Met zo’n lijst aan namen verbaast het niet dat ‘Tribute to Stéphane & Django’ een spetterende ode is.