Mazzle en Dada Bölüm avontuurlijk en stijlvol

CONCERTRECENSIE. Mazzle en Dada Bölüm, CC De Kimpel Bilzen (B), 26 september
beeld: Jean Schoubs
door: Mathilde Löffler

In cultuurcentrum De Kimpel in het Belgische Bilzen vond donderdagavond een dubbelconcert plaats voor connaisseurs. Mazzle en Dada Bölüm, twee bands uit de eigentijdse Belgische jazzscene, presenteerden hun nieuwe albums in een comfortabele ambiance.

Trio Mazzle met tenorsaxofonist Koen Nys opende het dubbelconcert in De Kimpel.

Bezwerend
Mazzle, een modern, door de Elastic Band van Joshua Redman geïnspireerd trioproject van tenorsaxofonist Koen Nys met Bram Weijters op keyboards en Lionel Beuvens op drums, opende de avond met bezwerende elektronisch-akoestische werken.

Het trio bracht stijlvolle eigen composities, intellectueel en emotioneel doorleefd en met geconcentreerde kracht voorzien van meanderende solo’s. De bezwerende verleidelijke tenorsaxofoon van Koen Nys zweefde ergens tussen de helderheid van John Coltrane en de verstilde weidse sferen van Jan Garbarek. Een sfeer die naadloos werd ingelijst door de warme bassen van de Moog-synthesizer, badend in een warm bad van retro-achtige Fender Rhodes- en Wurlitzergeluiden en schilderachtige drums. Mazzle wist op alle fronten te overtuigen en de toehoorders mee te slepen in een wereld van persoonlijke sferen en geluiden.

Dada Bölüm met de gebroeders Daniel en Tim Daemen op altsaxofoon en trombone en contrabassist Justin van Uum.

Doorwrocht
Waar Mazzle een eigen wereld had geschapen, bracht de formatie Dada Bölüm van trombonist Tim Daemen met eigen composities elegante en intellectueel doorwrochte West Coast Jazz voorzien van een hedendaags geluid. Naast Tim Daemen speelde diens broer Daniel op altsaxofoon, Justin van Uum op contrabas en bevond Achim Bill zich achter de drums. Een uitgebeende bezetting die zich in alle vrijheid uitleefde in abstracte polyfonie.

De Paul Desmond-achtige sound en elegante frasering van altsaxofonist Daniel Daemen viel wonderwel op zijn plaats in virtuoze solo’s die vol op de beste jazztraditie voortborduurden. Tim Daemen voegde met sterk melodisch georiënteerde solo’s en een warme volle toon op de trombone een individuele stem toe. Opvallend was de ingetogen, chique, cool jazz-achtige frasering van de broers. Uitblinker was een geïnspireerde en traditioneel groovende Justin van Uum die met gedurfde virtuoze solo’s en gebruikmakend van een wah-wah pedaal bij vlagen deed denken aan Jimi Hendrix op contrabas. Ook in de gestreken solo’s voerde hij de spanning op tot een maximum. Het geheel werd attent begeleid door Bill die zijn fijnste momenten beleefde in ongebruikelijke grooves en dito drumsolo's. Hoogstaande muziek en een belofte voor de toekomst.

Het dubbelconcert van Mazzle en Dada Bölüm toont aan dat de Belgische jazzscene momenteel bijzonder rijk en verrassend is, zich uitend in avontuurlijke projecten met een eigen signatuur.