Jubileum Van Kemenade wisselend van kwaliteit

CONCERTRECENSIE. Paul van Kemenade 40 jaar musicus, Theaters Tilburg, 6 oktober 2017
beeld: Ton van Leeuwen

Speciaal om zijn 40-jarig jubileum als muzikant extra luister bij te zetten, heeft Paul van Kemenade een hele avond geprogrammeerd in de Studiozaal van Theaters Tilburg. Een locatie die niet de huiselijke sfeer ademt van Paradox maar eerder afstandelijk aandoet. Om het evenement in de zakelijk ingerichte foyer op te vrolijken zijn er wel een aantal Dj’s ingehuurd, die in hun muziekkeuze helaas niet matchen met de concerten in de zaal.

Zangeres Maya Fadeeva, Paul van Kemenade met Jasper van 't Hof en Maria Portugal, en het trio van de Brit Soweto Kinch.

Master of Lyric
De avond bevat een aantal herhalingen van de Paradox-avond op 4 oktober. Zo zijn wederom het Chinese Dong Jinming Quartet en het Vintskevich-Taylor Quartet, met hun post-Coltrane repertoire, te horen. Bepaald geen acts om echt enthousiast over te worden. Slagwerkster Mariá Portugal en Van Kemenade treden dit keer op met toetsenist Jasper van ‘t Hof. Een prachtige combinatie, die nog avontuurlijker wordt wanneer in de loop van de set trombonist Louk Boudesteijn, bugelspeler Angelo Verploegen en contrabassist Wiro Mahieu aanschuiven. Aan het slot van het concert presenteert de jubilaris zijn cd-box ‘Paul van Kemenade, Master of Lyric, 1977-2017’. Het eerste exemplaar wordt geschonken aan Niko Langenhuijsen, godfather van de Tilburgse scene en de belangrijkste leermeester van de jubilaris.

Opwindend is de set van het Peter Beets Trio met gitarist Stochelo Rosenberg. Je waant je even in het Parijs van de jaren veertig, toen gipsy jazz de toon zette. Heerlijke muziek met virtuoze solo’s van Beets en Rosenberg. Jammer is dat de geluidstechniek forse steken laat vallen. Regelmatig valt de versterking weg en staat er apparatuur rond te zingen.

Three Horns and a Bass vergezellen Van 't Hof en Portugal. Trio Peter Beets met Stochelo Rosenberg.

Concentratie
Zitplaatsen zijn er helaas niet. Het publiek moet de hele avond staan en dat komt de concentratie niet ten goede. De bar in de zaal is de hele avond geopend en het gebabbel overstemt regelmatig de muziek. Het trio van Soweto Kinch slaagt er wel in het publiek te boeien. De uit Londen afkomstige altsaxofonist en rapper maakt stevige en rauwe muziek die een grote impact heeft. Uitgekiende samples vergroten het klankpalet van het ensemble, zodat het regelmatig lijkt of er een kwartet staat te spelen.

Minder geslaagd is de set van de Duitse zangeres Maya Fadeeva, die covers van bekende jazz standards zingt. Haar presentatie en zwoele stem doen nog het meest denken aan een nachtclubzangeres. Was het echt niet mogelijk om een meer spannende vocale act te bedenken?

Veel wordt er aan het slot goedgemaakt door de Fra Fra Big Band, een orkest dat de afgelopen jaren veel te weinig op de Nederlandse concertpodia en festivals te zien was. Met hun opwindende mix van Caribische en Afrikaanse ritmes is het onmogelijk om stil te blijven staan. Spectaculair zijn de solo’s van trompettist Michael Simon, tenorsaxofonist Efraïm Trujillo en gitarist Andro Biswane. Het publiek reageert enthousiast en hier en daar wordt er gedanst.

Fra Fra Big Band o.l.v. Charles Green. De jubilaris reikt aan Niko Langenhuijsen de cd-box ‘Paul van Kemenade, Master of Lyric, 1977-2017’ uit.

Gemist
Toch blijf je als bezoeker na afloop zitten met een gevoel alsof je iets gemist hebt. Een echt spectaculaire hoofdact of een muzikale ontdekking is er niet te horen geweest, een aantal optredens zijn onder de maat en de ruimte is allerminst feestelijk ingericht. Dit evenement mist een aantal basisingrediënten en wat er op het menu staat lijkt eerder bij elkaar gesprokkeld, dan dat het een smakelijk verhaal met een mooie spanningsboog vormt.

Het is natuurlijk fantastisch dat een musicus met een dergelijke staat van dienst zo’n avond in Theaters Tilburg krijgt, maar de chef-kok heeft echt een aantal steken laten vallen. Waarom is Van Kemenade zelf niet te horen geweest als gast bij het Peter Beets Trio & Stochelo Rosenberg of de Fra Fra Big Band? Wat was het mooi geweest als er tijdens deze avond iets muzikaals en bijzonders gebeurd was, waar het aanwezige publiek nog jaren over na kon praten.

Paul van Kemenade 40 jaar met: Mariá Portugal – Paul van Kemenade – Jasper van ’t Hof met Three Horns and a Bass, Dong Jinming Quartet, Peter Beets Trio & Stochelo Rosenberg, Soweto Kinch Trio, Maya Fadeeva Duo, Vintskevich-Taylor Quartet en Fra Fra Big Band.