opgenomen: 15 & 16 januari 2017, Bauer Studios, Ludwigsburg
uitgebracht: 29 september 2017
label: ACT
aantal stukken: 12
tijdsduur: 46’05
door: Stijn van der Schoor

Johann Sebastian Bach is niet alleen in de klassieke muziek een onontkoombaar icoon. Ook genoeg jazzmusici zien in de barokcomponist een leermeester, en eren hem bij tijd en wijlen. De laatste editie van deze adoratie vinden we in Dieter Ilgs album ‘B-A-C-H’, waarin de contrabassist enkele van Bachs stukken bewerkte voor jazztrio.

Ilg benaderde de composities niet zozeer vanuit hun vermaarde ingenieuze structuren, maar vanuit de heldere thema’s. En dat werkt over het algemeen goed. ‘B-A-C-H’ weet de befaamde melodieën met impressionistische improvisaties en soms zelfs met minimalistische trekjes te verrijken. De voornamelijk ontspannen, kabbelende arrangementen hebben daarmee bij vlagen iets magisch. Het golvende ‘Goldberg B’ wekt een vleugje nostalgie op, terwijl ‘Air’ een haast verdovende werking heeft.

Helaas zijn niet alle nummers even betoverend. Zo drijft ‘Siciliano’ soms té ver weg en verliest het daarmee aan richting. Ook de bewerkingen van Bachs snellere werken komen niet allemaal van de grond. ‘Goldberg C’ poogt Bachs bewegelijkheid na te bootsen maar raakt daarin de componist uit het oog. Ook ‘1052’ is minder geslaagd. Het nummer mist de ritmische energie en heldere complexiteit uit het origineel (Bachs Eerste Concert in d-klein). Aan het instrumentale kunnen van de musici ligt het niet — Rainer Böhms lyrische piano en Patrice Hérals strakke drums doen zeker niet onder voor Ilgs sterke en volle geluid. Met zijn spel weet het trio de luisteraar zelfs te betoveren en het besef van tijd te doen vergeten. Als de arrangementen dat tenminste toelaten.

Beluister volledig album

Album teaser