Met themakeuze slaat Rotterdams festival nieuwe weg in

CONCERTRECENSIE. Festival Jazz International Rotterdam, LantarenVenster, 28 oktober 2017

In de 2017 editie van het Festival Jazz International Rotterdam staat de Scandinavische muziek centraal. De spits wordt op de tweede avond dan ook afgebeten door het septet van de Noorse contrabassist Mats Eilertsen, met de Nederlander Harmen Fraanje aan de toetsen.

Mats Eilertsen trad op met een septet, Thomas Pol verzorgde The Pack Project en Marquis Hill beklom het podium met zijn Blacktet op de zaterdag van het Rotterdamse festival.

In 2016 verbaasde het ensemble de jazzwereld met de schitterende ECM-productie ‘Rubicon’, een van de mooiste uitgaven van vorig jaar. Eilertsen maakt zijn reputatie volkomen waar met prachtige sfeervolle muziek die zowel naar de jazz als de Noorse volksmuziek verwijst. Lyrische melodieën met een zweem van weemoed. Hoogtepunt vormen de spirituele solo’s van tenorsaxofonist Tryvge Seim, een blazer die met zijn prachtige geluid zelfs versteende harten kan laten smelten.

The Pack Project
Bassist Thomas Pol is een van de grootste talenten die de afgelopen tijd afstudeerde aan Codarts, het Rotterdams Conservatorium. Hij heeft in het festival een plek gekregen met ‘The Pack Project’, waarin hij een nieuw samengesteld kwartet presenteert dat muziek speelt op het grensvlak van bop en fusion. Achter de toetsen zit de dynamische Koen Schalkwijk, onder meer bekend van het Torque Trio. Ook de rest van het kwartet bestaat uit jonge musici, met op trompet Joël Botma en aan de drums Jamie Peet. De door Pol samengestelde muziek klinkt helaas een beetje braafjes, als het resultaat van een erg degelijke student die zijn artistieke weg nog aan het zoeken is. Zijn solo’s op de contrabas zijn technisch prachtig, maar missen net dat stukje passie wat de echte jazz eigen is. Pol zijn plichtmatige uitvoering van Charles Mingus zijn meesterlijke compositie ‘Pithecanthrophus Erectus’ maakt pijnlijk duidelijk waar het allemaal aan schort. Vanuit de festivalorganisatie was beslist meer coaching noodzakelijk geweest voor een geslaagd resultaat van ‘The Pack Project’.

De Italiaanse bassist Alessandro Fongaro is ook zo’n supertalent. Hij studeert nog aan Codarts en won onlangs de Erasmus Jazzprijs en The Records van de Keep An Eye Foundation. In zijn nieuwe band Clod! speelt hij een mix van jazz en rock, met een aanstekelijke groove en melodieën die je bijna mee kunt zingen. Zijn aanpak is aanzienlijk minder schools dan die van Pol en getuigt van gevoel voor performance. Ook in zijn band is een belangrijke rol weggelegd voor toetsenist Schalkwijk, die dit keer echt kan uitblinken. Prachtig is ook het doorleefde spel van tenorsaxofonist Nicolò Francesco Ricci.

Maiden Voyage
Het uit Chicago afkomstige Marquis Hill Blacktet verzorgt het laatste optreden in de grote zaal. Het kwintet gooide hoge ogen op het afgelopen North Sea Jazz Festival, maar maakt nu een licht vermoeide indruk. Hun focus ligt op het uitvoeren van de jazztraditie, maar je krijgt voortdurend het gevoel dat ze een muzikaal menu serveren waaraan de fantasie en inspiratie ontbreken. Het optreden is nogal plichtmatig, met uitzondering van het energieke spel van de jonge Justin Thomas, op marimba en vibrafoon. Even is er een moment dat het kwintet zijn ware gezicht laat zien: in een adembenemend langzaam gespeelde uitvoering van ‘Maiden Voyage’, de klassieke compositie van Herbie Hancock. Een fraaie en onverwachte keuze, die je als luisteraar even op het verkeerde been lijkt te zetten.

Afsluiter van de avond vormt – in de foyer - het feestelijke octet ‘Koffie’, met een dansbare mix van latin en funk.

Het Festival Jazz International Rotterdam lijkt met zijn keuze voor een duidelijk thema een nieuwe weg in te slaan. Belangrijk is echter dat dit thema helderder voor het voetlicht komt: in de projecten en in de concerten. Ook ligt het voor de hand om hieraan een filmweek te koppelen: het gebouw van Lantaren/Venster, met zijn uitgebreide bioscoopvoorziening, biedt deze mogelijkheid tenslotte. Een idee voor 2018?

Gezien: Mats Eilertsen (No) Rubicon, The Pack Project 2017 feat.Thomas Pol, Alessandro Fongaro’s Clod!, Marquis Hill Blacktet, Koffie.

Foto Mats Eilertsen © CF Wesenberg, Mark Pol © LantarenVenster, Marquis Hill © Marquis Hill.