André Ceccarelli drums
opgenomen: 12 juli 2016, Motor Music Studios, Mechelen (B)
uitgebracht: 6 oktober 2017
label: Challenge Records
tijdsduur: 55’13

Wat doe je als je twee dagen studiotijd hebt uitgetrokken om een nieuw album op te nemen en het materiaal staat er na een dag al op? Simpel: je neemt nog een album op.

Het in maart van dit jaar verschenen ‘A New Episode In Life Pt. I’ krijgt daarmee een wel heel bijzonder vervolg. Vulde contrabassist en componist Jasper Somsen deel één met eigen werk, een dag later stapte hij met zijn nieuwbakken trio de studio in om louter vrije improvisaties en improvisaties op jazz standards op te nemen. Een klusje dat nog geen zes uur in beslag nam. Met slagwerker André Ceccarelli speelde Somsen in het trio van Enrico Pieranunzi, met pianist Jean-Michel Pilc werkte de contrabassist niet eerder samen.

Pilc blijkt een gouden keuze en met zijn imponerende spel drukt de pianist een flinke stempel op de trio-improvisaties. Zo nu en dan een beuk uitdelend, raast Pilc met vlijmscherpe en ondoorgrondelijke solo’s door Miles Davis’ ‘Solar’, door het gezelschap verwerkt tot een vierdelige suite. Telkens raakt hij de juiste sfeer, vertraagd en versneld hij naar hartenlust in klassiekers als ‘Blue Monk’, ‘Someday My Romance Will Come’ of ‘All The Things You Are’, waarbij explosieve vrijheden en strelende melodieën moeiteloos worden opgevangen door contrabas en slagwerk.

De spontaniteit waarmee dit album is opgenomen komt de onbevangenheid van het samenspel ruimschoots ten goede. De muzikanten dagen uit en geven ruimte, waardoor wisselende tempi en spanningsbogen in vlot tempo en organisch aan elkaar geregen worden. De uitstekende opnamekwaliteit geeft extra glans, waardoor je als luisteraar midden in de muziek staat. Boeiend van de eerste tot de laatste noot: een aanbeveling voor avontuurlijke programmeurs.

Zie ook:

Beluister volledig album via Spotify

Trailer: A New Episode In Life part II