Bjørnild contrabas, Bert Kamsteeg drums
opgenomen: 13 november 2016, MCO Hilversum, Studio 2
uitgebracht: oktober 2017
label: Rhapsody Analog Recordings
tijdsduur: 36’45
website: rhapsodyanalogrecordings.comcarmengomes.com

Ondanks alle negatieve geluiden rond de toekomst van de platenindustrie zijn er toch nog pioniers die de sprong in het diepe wagen. Geluidstechnicus Frans de Rond en de eigenaren van de Hilversumse hifi-winkel, Harry van Dalen en Michael Polen, zijn een nieuw vinyl-label met kwaliteitsuitgaven gestart. De eerste releases betreffen vocale jazzalbums van respectievelijk Carmen Gomes en Denise Jannah. Beide albums zijn analoog op twee sporen opgenomen, met high end tapedecks. Sublieme opnames die zowel goed klinken op een gemiddelde geluidsinstallatie als een topsysteem. Muziek die niet alleen op vinyl te koop is, maar ook op band.

Carmen Gomes opent de nieuwe catalogus met een plaat die gewijd is aan het oeuvre van de legendarische Harry Belafonte, in het gehoor liggend repertoire met een licht bluesy ondertoon. Gomes won in 1995 het Nederlands Vocalisten concours in Zwolle en heeft sindsdien een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd. Haar stijl omschrijft ze als ‘souljazz with a blues flavour’, iets wat ook van toepassing is op deze productie. Bekende standards als ‘A Fool For You’, ‘Losing Hand’, The Way That I Feel’ en ‘’God Bless The Child’ passeren de revue. De muziek van Belafonte is Amerikaanse happiness met een traan en niemand in Nederland weet die boodschap beter te vertolken dan Gomes, die ervoor zorgt dat er aan haar licht swingende dictie steeds een rauw randje zit. Ronduit adembenemend zijn de laatste twee stukken ‘Sinner’s Prayer’ en ‘Hallelujah I Lover Her So’, ultieme vertolkingen van de American Dream die helaas niet iedereen geluk brengt.

N.B. Naast de analoge opname van ‘Carmen Gomes Inc – Sings Belafonte’ is er ook gelijktijdig een digitale versie gemaakt met een aantal extra nummers. Meer info op: www.soundliaison.com

Denise Jannah & Atzko Kohashi – Lost & Found
bezetting: Denise zang, Atzko Kohashi piano
opgenomen: 26 juli 2015, live in Rhapsody, Hilversum
uitgebracht: oktober 2017
label: Rhapsody Analog Recordings
aantal stukken: 6
tijdsduur: 39’40
website: rhapsodyanalogrecordings.comatzkokohashi.com

Emotioneel

Diep emotioneel zijn de duo-opnames van zangeres Denise Jannah met de uit Japan afkomstige pianiste Atzko Kohashi. Jannah is een zangeres die de luisteraar recht in het hart weet te raken in het beginnummer ‘A Time For Love’. Heeft Gomes in haar voordracht nog een licht onderkoeld karakter, Jannah duikt telkens diep in de tekst en melodie met geraffineerde buigingen van haar stem. Zorgvuldig kneedt ze de woorden en boetseert ze aan haar artistieke boodschap. Een opname die de luisteraar sprakeloos in zijn stoel achterlaat.

Aanzienlijk lichter van toets is de meezinger ‘Black Coffee’. Vol melancholie is de uitvoering van ‘Answer Me My Love’, met dat typische lichte vibrato waar Jannah patent op heeft. Prachtig is de piano-intro van Atzko Kohashi op Sammy Fain’s ‘Alice In Wonderland’. Haar samenwerking met de zangeres is voorbeeldig: ze brengt de liederen echt tot leven en naadloos ondersteunt ze de zangeres met kleine en subtiele accenten. Hoe Kahashi vervolgens een nieuwe impuls weet te geven aan het relaxte ‘Lazy Afternoon’ is ronduit indrukwekkend. De energieke tegenmelodie die ze ontwikkelt getuigt van grote muzikaliteit. Het Surinaamse ‘Wan Nyun Dei’ sluit de plaat af.

Als het nieuwe label Rhapsody Analog Recordings iets duidelijk maakt, dan is het wel dat hun producties getuigen van een grote toewijding op alle fronten: muziek die met hart en ziel gemaakt, opgenomen en tot slot op de plaat gezet wordt. De volgende albums staan al op de plank gereed!