Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Mazzle – Genetic Modified Art

CD-RECENSIE

Mazzle – Genetic Modified Art
bezetting: Koen Nys tenorsaxofoon, Bram Weijters Wurlitzer Moog bassynthesizer, Lionel Beuvens drums
opgenomen: januari 2015, Studio Kip Kaas, Mortsel (B)
uitgebracht: 10 september 2017
label: Monks and Thieves
aantal stukken: 7
tijdsduur: 41’02
website: www.koennys.com - www.monksandthieves.com
door: Georges Tonla Briquet



Een groepsnaam kiezen als Mazzle (geluk), wijst op de positieve ingesteldheid van dit Belgische trio met heel verschillende achtergronden.

Tenorsaxofonist Koen Nys reisde de halve wereld rond maar vond uiteindelijk toch zijn draai in geboorteland België met als meest recent opgemerkt wapenfeit ‘Turtle Music’ (2011, W.E.R.F.). Drummer Lionel Beuvens groeide aanvankelijk op in de sporen van Teun Verbruggen maar verschoof geleidelijk aan zijn werkterrein naar groepen verankerd in een meer herkenbare traditie. Bram Weijters is zowat de kleurrijkste figuur van het trio door zijn activiteiten bij onder andere Hamster Axis of the One-Click Panther, Zygomatik, Dez Mona en in zijn eigen projecten.

De drie kruisten elkaars pad toevallig in 1998. Sporadische contacten bleven maar concrete afspraken volgden niet. Tot deze ‘Genetic Modified Art’. Volgens eigen zeggen inspireerden ze zich op The Elastic Band van saxofonist Joshua Redman. Koen Nys leverde drie composities, Bram Weijters een enkele. Verder horen we nog covers van ‘Infant Eyes’ (Wayne Shorter), ‘Alone Together’ (een Broadway-nummer van Dietz & Schwartz uit de musical ‘Flying Colours’) en een bewerking van ‘Eraser’ (Radiohead). 

Met dit laatste zou je denken dat ze opteren voor een hippe invalshoek. Neen dus. Zowel hier als in al de overige stukken mijden ze elke radicale ontsporing. Geen cut up technieken of extreme mise-en-scène boordevol verrassende wendingen, hoogstens bijwijlen een licht golvende funky groove. De combinatie van de warme saxofoon en de berekende partijen op Wurlitzer en Moog leveren een genetisch gemanipuleerd geluid op dat nochtans heel menselijk en toegankelijk klinkt. 

Fans van futuristische werelden als ‘Blade Runner’ of ‘A.I.’ kunnen zich de moeite besparen. Eerder voor wie de soundtrack van ‘In Kluis’ - gecomponeerd door Koen De Bruyne - in huis heeft en degelijk vakmanschap met een loungy tintje apprecieert. 



Mazzle - Eraser
(Genetic Modified Art)


© Jazzenzo 2010