Marcus Miller vlamt als vanouds in 013

CONCERTRECENSIE. Marcus Miller Afrodeezia Tour, Poppodium 013, Tilburg, 14 november
beeld: Liesbeth Keder
door: Ron Holman

Basfenomeen Marcus Miller speelt regelmatig in Nederland. Is hij niet op North Sea Jazz te zien, dan nog worden tijdens Europese tournees verschillende steden in ons land aangedaan. Ook nu, met concerten in Utrecht, Nijmegen, Amsterdam, Den Haag en Tilburg. Een fiks aantal en waarschijnlijk de reden dat de goedgevulde zaal van poppodium 013 in Tilburg niet geheel uitverkocht.

Marcus Miller op het podium van 013 in Tilburg met trompettist Marquis Hill.

Afrodeezia
De laatste keer dat de baslegende naar 013 zou komen was in 2012. Dat concert ging niet door omdat de tourbus betrokken raakte bij een ernstig, eenzijdig ongeluk in Zwitserland waarbij de chauffeur om het leven kwam. Nu, vijf jaar later, staat Miller er alsnog om de Afrodeezia Tour van twee jaar geleden af te ronden. Tussentijds werkte hij aan een nieuw album dat begin 2018 uitkomt, produceerde Miller het debuutalbum ‘Spirit’ van (zijn) saxofonist Alex Han, en componeerde samen met Andra Day de soundtrack van de film ‘Marshall’ die in september in Amerika in première is gegaan.

Op Alex Han na, trad Miller (1959) met andere musici in Tilburg op dan waarmee hij zijn tour begon. Niet dat de wijzigingen veel uitmaken, want Miller heeft een neus voor bijzonder talentvolle youngsters zoals Alex Bailey op drums die Louis Cato moet doen vergeten, Pasquale Strizzi op keyboards als vervanger van Brett Williams en trompettist Marquis Hill in de plaats van Sean Jones.

Ook saxofonist Alex Han maakt deel uit van de Afrodeezia Tour die Miller naar Tilburg bracht.

Nieuw materiaal
Het concert begint met ‘The Blues’ van het album ‘Tales’ uit 1995, inclusief samples van onder andere Miles Davis. Vervolgens klinkt het Afrikaans getinte ‘Hylife’ van het laatste album ‘Afrodeezia’ uit 2015. ‘Papa was a Rolling Stone’ ontbreekt niet met deze keer ruimte voor een indrukwekkende drumsolo van nieuwkomer Alex Bailey. En er is ruimte voor nieuw materiaal zoals ‘Trip Trap’ dat op het komende album zal verschijnen. Een typische midtempo Miller-compositie; ogenschijnlijk simpel, maar het zit vol met slapbass technische trucjes waar basgitaarstudenten vele uren zoet mee zullen zijn.

Als vanouds brengt Miller fraaie stukken op basklarinet, en het aan zijn vader opgedragen ‘Preacher’s Kid’ krijgt een emotionele uitvoering. Uiteraard wordt ‘Tutu’ gebracht en in de toegift speelt Miller solo ‘I’ll Be There’ van The Jackson 5. Een technisch huzarenstukje op basgitaar.

Vet
Bij de concerten van Marcus Miller weet je inmiddels wat je kan verwachten. Stukken die muzikaal fantastisch worden uitgevoerd met behulp van supertalenten die zich dienstbaar naar de meester opstellen. Gevlamd wordt er wanneer Miller knikt dat het mag. Veel bekende stukken passeren de revue, afgewisseld door een aantal minder voor de hand liggende werken waardoor de verrassing blijft. Geen wereldschokkende veranderingen dus, al ligt het publiek daar niet wakker van: het blijft genieten van die volle vette bassound.

Zie ook: