Dave Bennett - Blood Moon

Dave Bennett - Blood Moon
bezetting: Dave Bennett klarinet, Dave Restivo piano, Reg Schwager gitaar, Jim Vivian contrabas, Pete Siers slagwerk, Davide DiRenzo percussie
uitgebracht: 20 oktober 2017
label: Mack Avenue Records / Challenge Records
tijdsduur: 51'00

De klarinet is nog altijd een relatief zeldzaam solo-instrument in de jazz, maar op het album 'Blood Moon' klinkt de combinatie van gangbare ritme-instrumenten met de klarinet van componist en multi-instrumentalist Dave Bennett volkomen vanzelfsprekend.

Bennett brengt op deze door arrangeur Shelly Berger geproduceerde cd een mengsel van eigen werk en bekende liederen ten gehore. Die laatste komen niet alleen uit de wereld van de jazzstandards, maar ook uit de regionen van de pop, zoals Leonard Cohens gouwe ouwe 'Hallelujah', het Beatlesnummer 'In My Life' en de klassieker 'Wichita Lineman', geschreven door Jimmy Webb en onsterfelijk geworden in de versie van Glenn Campbell. Van de popnummers is die laatste het meest geslaagd te noemen: 'Hallelujah' blijft te dicht bij het oorspronkelijke lied om nog te verrassen, maar 'Wichita Lineman' is een vindingrijke herschepping zoals een luisteraar ze graag hoort. Op dit nummer komt Bennetts warme klarinetklank ook het meest tot zijn recht. De klarinettist, die volgens zijn biografie het instrument vooral tot het zijne heeft gemaakt door mee te spelen met opnames van Benny Goodman, heeft zich virtuoos losgemaakt van dit roemruchte voorbeeld en een heel eigen stijl ontwikkeld. Ook op zijn versie van het door Louis Armstrong vertolkte 'Down In Honky Tonk Town', waar Sidney Bechet zijn stempel op heeft gedrukt, weet Bennett virtuoos om de schaduw van deze titaan heen te laveren.

Hoewel de klarinettist op zijn eigen plaat centraal staat, zijn de muzikanten die hem begeleiden niet de minsten. Pianist Dave Restivo betoont zich een bijzonder subtiel begeleider op het originele nummer 'Heavy Heart' en slagwerker Pete Siers houdt bij het titelnummer 'Blood Moon' de vaart erin zonder de zaak al te opdringerig op te stuwen. Restivo en gitarist Reg Schwager laten indrukwekkende solo's horen op de versie van '(Back Home Again In) India', waar naar een voor de onderlegde jazzluisteraar snel herkenbare compositie van Miles Davis wordt gerefereerd.

'Blood Moon' is een rijk, goed in het gehoor liggend album dat men graag 's nachts op de snelweg zal willen draaien, of 's avonds laat wanneer de gasten nog achterblijven voor een kopje koffie. Bij vlagen neigt de cd naar een wel erg hoog zoetigheidsgehalte, maar niettemin stelt Bennett door zijn verbluffend virtuoze spel de volgende prangende vraag: waarom is de klarinet nog altijd zo'n zeldzaam instrument in de jazz?

Dave Bennett - Blood Moon (volledig album)