opgenomen: 2017, diverse locaties
uitgebracht: 1 december 2017
label: Jammin’Colors
aantal stukken: 17
tijdsduur: 71’58

Dit album is de opvolger van Reggie Washinton's succesvolle Rainbow Shadows Vol. 1 uit 2015 en de voortzetting van zijn eerbetoon aan Jef Lee Johnson. Zonder meer al de soundtrack van 2018.

Bassist Reggie Washington heeft een indrukwekkende carrière als sideman. Ter illustratie, hij werkte onder meer met Ronald Shannon Jackson, Steve Coleman, Roy Hargrove, Cassandra Wilson, Don Byron en Lester Bowie. Twee jaar geleden vatte hij het idee op om een eerbetoon uit te brengen aan gitarist en multi-instrumentalist Jef Lee Johnson, bekend van Esperanza Spalding, The Roots, D’Angelo en McCoy Tyner. Daar waar op ‘Volume 1’ vooral nog lome beats en diverse afgeleiden de rode draad vormden, is dit tweede luik een pure handleiding voor het huidige reilen en zeilen van de hedendaagse hippe strekking van jazz.

De opener ‘Silence (No Secret)’ klinkt alsof blues-muzikant Chris Thomas King eindelijk terug is met nieuw materiaal. Het is tevens een vorm van slide blues die heel dicht aanleunt bij de fusion en de FM-jazz van de jaren tachtig. Deze bluesy lijn vinden we terug in het daaropvolgende ‘Blind Willie McTell’ van Bob Dylan - een van de twee stukken die niet afkomstig zijn van Jef Lee Johnson - dat ingezet wordt met een intimistische bassolo en nadien opengetrokken wordt door gitarist Marvin Sewell, aangevuld door scratchingspielereien van DJ Grazzhoppa. Beide heren spelen een cruciale rol op deze cd. Op initiatief van Sewell wijzigen tempo en richting meer dan regelmatig terwijl DJ Grazzhoppa continu uit zijn rijke collectie plukt en precies weet welke geluidseffecten hij waar moet inlassen. Het licht krakende vinylgeruis hier en daar zorgt voor een lekkere roestlaag. Washington zelf is in bloedvorm, of het nu solo is of als deel van de ritmesectie in duo met drummer en percussionist Patrick Dorcean.

In de in totaal zeventien nummers die in lengte variëren tussen een halve minuut en dertien minuten, duiken bij elke beluistering nieuwe aanknopingspunten op variërend van Hendrix, Santana, George Duke en Steely Dan tot Elliott Sharp, The Pollyseeds en Thundercat. De lijst groeit telkens aan.

Een uitgave die klinkt als een kleurrijke lappendeken van blues, jazz, r&b, nu-soul, fusion, en hiphop en evengoed uit de kring rond Flying Lotus en Terrace Martin had kunnen komen. Tevens te vergelijken met heel wat materiaal dat onder de vlag van Ropedope Records uitgebracht wordt. Reggie Washington heeft duidelijk de vinger aan de pols op gebied van de actuele jazzevolutie. Materiaal voor eindejaarslijstjes en absolute tip voor de festivals.

Gasten op deze cd: Monique Harcum, Tiboo en Mulan Lee Washington zang;  John Massa saxofoon; Hervé Samb, Jim Hazel en Ronny Drayton gitaar; Federico González Peña toetsen.

Rainbow Shadow Vol. 2

Silence (No Secret)