bezetting: Bobo Stenson piano, Anders Jormin contrabas, Jon Fält drums
opgenomen: mei 2017, Auditorio Stelio Molo RSI, Lugano
uitgebracht: januari 2018
label: ECM
tijdsduur: 64’37

De Zweedse pianist Bobo Stenson (1944) is sinds 1971 een van de vaste artiesten van het ECM-label. Zijn trio met contrabassist Anders Jormin en drummer Jon Fält is al veertig jaar bij elkaar.

In mei vorig jaar nam het ensemble in Lugano een nieuwe cd op, met vers repertoire dat naast jazz ook bewerkingen van klassieke muziek bevat zoals ‘Wedding Song From Poniky’ van Bartok, Elégie’ van Satie en ‘Canción y Danza VI’ van Mompou. In het gehoor liggende composities met een licht romantisch karakter. Maar liefst vijf stukken zijn afkomstig van Jormin. Stenson is de componist van het weemoedige ‘Alice’.

Het album opent met het prachtige ‘Canción contra la indecisión’ van Silvio Rodriguez, een lichtvoetig stuk met en melodie die je zo mee kunt fluiten. Op veel van Stensons producties komt het virtuoze contrabasspel van Jormin uitgebreid voor het voetlicht.  Dat is op deze cd iets minder het geval, maar in zijn eigen compositie ‘Three Shades of A House’ laat hij horen waartoe hij op dit weerbarstige instrument in staat is. Zijn zangerige geluid en fabelachtige strijktechniek zijn echt onweerstaanbaar. Heerlijk ook is het om mee te deinen op het subtiel swingende ‘Oktoberhavet’. Bijzonder is Jormins ritmische compositie ‘Stilla’, met stevige referenties aan de funky jazzpianisten van weleer.

Wat het Bobo Stenson Trio exceptioneel maakt, is de telepathische samenwerking tussen de musici en de zorgvuldige opbouw van de improvisaties. Iets wat zeker te danken is aan hun vier decennia durende verbond. Nergens valt overdreven haast te bekennen of een inval die te vroeg of te laat komt. De muziek is perfect in balans en zelfs zo angstaanjagend goed dat je je na beluistering van de cd afvraagt wat er hierna nog mogelijk is. Je zou kunnen denken dat het eigenlijk allemaal te mooi is om waar te zijn: er wordt door het Bobo Stenson Trio op een onaards hoog niveau gespeeld. En die lyrische pianoklank van de leider vormt een rechtstreekse verbinding met een muzikaal hiernamaals, een plek waar alleen de allergrootsten voor in aanmerking komen.

Beluister het volledige album 'Contra la indecisión'  via Spotify.