Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Eric Vloeimans’ Levanter

CD-RECENSIE

Eric Vloeimans’ Levanter
bezetting: Eric Vloeimans trompet; Kinan Azmeh klarinet; Jeroen van Vliet piano
opgenomen: Lantaren Venster, Rotterdam, mei 2016
uitgebracht: 19 januari 2018
label: V-flow
aantal stukken: 8
tijdsduur: 63’59
website: www.ericvloeimans.com
door: Erno Elsinga



Trompettist Eric Vloeimans gooide in de afgelopen jaren hogere ogen in de klassieke wereld dan in die van de jazz. In zijn nieuwste project Levanter met de Syrische klarinettist Kinan Azmeh en pianist Jeroen van Vliet wordt de muziek over de grenzen van klassiek, jazz en wereldmuziek getild waarin vooral de lyrische diepgang de boventoon voert.

Vloeimans en de gelauwerde musicus Azmeh leerden elkaar in 2011 kennen tijdens Imagining Europe, een evenement gevormd door culturele denkers in het teken van de economische en culturele toekomst van Europa. Vloeimans componeerde drie van de acht stukken voor Levanter, de benaming voor een warme en sterke oostelijke wind uitstrekkend van Zuid-Europa tot en met Noord-Afrika. Van Vliet – waarmee de trompettist al zo’n twintig jaar samenwerkt – en Azmeh namen respectievelijk twee en drie twee stukken voor hun rekening.

Een bedachtzaam klankenspel van ingetogen dialogen tussen klarinet en trompet zet de toon in de door melancholie gekenmerkte oosters getinte openingsstukken. Vrij van ritme rollen de gedragen melodielijnen zich uit over Van Vliets dromerige en sobere pianospel. Elkaar voortdurend aftastend laat de weergaloze dynamiek van het akoestische trio je regelmatig naar adem happen, zeker wanneer de klankkunstenaars afdalen tot fluisterzacht samenspel. Een harmonisch spanningsveld waaruit ontsnappen onmogelijk is.

Halverwege de cd weerklinkt het folkloristische en vrolijke ‘Balkan Spirits’, een uptempo compositie van Vloeimans. Even later gevolgd door Van Vliets ‘Mete’s Dance’ met ruimte voor improvisatie over ritmisch stuwende pianoakkoorden. Aangrijpend is het slotstuk ‘Airports’ van Azmeh die zijn klarinet klaaglijk laat wenen over een ondefinieerbare toon die geleidelijk oplost in pianoklanken en Vloeimans’ trompet tot slot één wordt met de klarinet van de Syriër. 

Levanter is het zoveelste hoogtepunt uit het oeuvre van Eric Vloeimans. In welk genre je de musicus ook plaatst, van barok tot trance en van jazz tot marinierskapel, de Meryl Streep van de Nederlandse muziek haalt aan het eind de prijzen op. Beeldschoon kunstenaarschap, dat garant staat voor volle zalen. 

.

Beluister Eric Vloeimans’ Levanter via Spotify.


© Jazzenzo 2010