opgenomen: januari 2017, Rainbow Studio, Oslo
uitgebracht: november 2017
label: ECM
aantal stukken: 7
tijdsduur: 48’31
door: Armand van Wijck

‘Unloved’ is het debuutalbum van de Poolse altsaxofonist Maciej Obara voor ECM Records. De plaat start zoals je van een ECM-productie kunt verwachten: atmosferisch, minimalistisch en bezinnend, maar mondt na een aantal nummers uit in een dynamisch hoogtepunt met wat meer avant-gardistische karaktertrekken.

'Unloved' bevat alleen maar eigen werken van Obara. Al vanaf het openingsnummer is zijn compositie- en arrangeerstijl duidelijk en tekenend voor de rest van het album: een kort thema gevolgd door lange, in elkaar overlopende solo's waarbij de ritmesectie over het algemeen achter de solist volgt. Obara werkt veel met cues. Zonder op voorhand alles vast te leggen, beweegt de band op zijn al dan niet muzikale tekens naadloos van het ene naar het andere deel van de composities. Tezamen met voornamelijk trage dynamische stijgingen en dalingen geeft dit alle nummers een heel natuurlijk en ruimtelijk gevoel, waarin de lange en hechte samenwerking van de band goed tot uiting komt.

De altsaxofoon van Obara klinkt vol, warm en breekbaar, waardoor hij perfect opgaat in het geluid van de ritmesectie. Pianist Dominik Wania speelt beheerst en kalm, nauwlettend volgend in de voetsporen van de bandleider. De diepe, donkere bastonen van Ole Morten Vagan kleuren prachtig en zijn vrije spel maakt een krachtige indruk. Hij reageert alert tijdens bijvoorbeeld de pianosolo's van Wania waardoor er hier en daar mooie duetten ontstaan. Het is daardoor enigszins teleurstellend dat er op het hele album geen ruimte is gemaakt voor een stukje bassolo. Het drumwerk van Gard Nilssen is uiteraard ook passend, maar wanneer hij in de rustige nummers naar de kwasten en bekkens grijpt, ontstaat er helaas een wat te blikkerig en hol geluid.

Het titelnummer 'Unloved' is één van de hoogtepunten van het album. Terwijl Obara duidelijke melodieën blaast beweegt de ritmesectie zich vrijelijk onder de saxofoon door. Een mooi contrast dat uitloopt in een pianosolo die steeds opener wordt. En terwijl Wania nog soleert zet Obara met precies het juiste volume het thema van het stuk alweer in, waardoor alles wederom vloeiend in elkaar overloopt. Op zo'n driekwart van het album wordt de stijl wat avantgardistischer van aard. Dat komt met name door de manier waarop Obara zijn saxofoon inzet: wat rauwer, scherper en meer percussief. De band volgt in zijn energie en de stemming verandert direct. De eigenschappen van een goede bandleider die daarnaast ook mooie composities heeft afgeleverd. 'Unloved' is een ECM-debuutalbum om trots op te zijn.

Beluister het volledige album via Spotify.

Maciej Obara Quartet – Unloved