Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Mammal Hands – Shadow Work

CD-RECENSIE

Mammal Hands – Shadow Work
bezetting: Jordan Smart sopraan- en tenorsaxofoon, effecten; Nick Smart, piano Fender Rhodes; Jesse Barret drums, tabla; Tom
Moore en Pete Yelding, strijkers
opgenomen:  juni 2017
uitgebracht: 27 oktober 2017
label: Gondwana Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 46’42
website: www.mammalhands.com
door: Mathijs van den Berg


Het feit dat ze uit het afgelegen Norwich komen – ver van de mainstream muziekindustrie - zou hebben bijgedragen aan het authentieke geluid van Mammal Hands. Zeker is in ieder geval dat de groep alleen al door de onorthodoxe bezetting van saxofoon, piano en drums de aandacht trekt.

‘Shadow Work’ is haar derde album, dat tot stand kwam na een intensieve tour van achttien maanden. Het is voor het eerst door de band zelf geproduceerd in samenwerking met George Atkins, die de groep alle creatieve ruimte gaf. Je zou dus kunnen zeggen dat Mammal Hands op ‘Shadow Work’ volwassen is geworden. Het is hun beste plaat tot nu toe.

De nummers liggen in het verlengde van voorganger ‘Floa’, maar zijn breder uitgesponnen. Daarbij klinkt het geluid voller door de toevoeging van strijkers en door een intensiever gebruik van samples en effecten. Het ontbreken van een baspartij, waardoor het groepsgeluid tot dusver stevigheid miste, is opgevangen door het gebruik van de basakkoorden op de piano en de basedrum. De groep wilde er geen bassist bij betrekken, omdat de broers Jordan en Nick Smart – op respectievelijk sopraan- en tenorsaxofoon en Fender Rhodes - en drummer Jesse Barret samen het creatieve proces wilden blijven bepalen; ze hebben alle drie een gelijke inbreng bij de totstandkoming van de muziek.

Het album staat vol sterke thema’s die onmiddellijk in je geheugen blijven hangen, zoals de opener ‘Black sails’ of  ‘Boreal Forest’. De piano en de saxofoon buitelen om elkaar heen en treden beurtelings op de voorgrond. De ritmische en minimalistische patronen worden ondersteund door geraffineerde drumpartijen, waardoor de muziek, ondanks de etherische sfeer die wordt opgeroepen, heel energiek klinkt. De spanning wordt in nummers als ‘Living frost’ en ‘Transfixed’ langzaam tot een climax opgebouwd om te eindigen in verstilde klanken. Buitenbeentjes zijn het korte ‘Near/Far’ en het slotakkoord ‘Being there’, van net iets meer dan een minuut, met gewaagde samples van vogelgeluiden, waardoor je je in een paradijs waant.

Behalve door spirituele jazz en klassieke muziek laat de groep zich vooral inspireren door folkmuziek (Jordan Smart speelt ook in een folkband), wat goed te horen is in ‘Solitary bee’ en ‘Straight up raining’. Al deze invloeden zijn versmolten tot het eigen Mammal Hands-geluid: ruimtelijke, meditatieve muziek waarin je geheel kunt opgaan.



Beluister het volledige album via Spotify



Mammal Hands - Boreal Forest


© Jazzenzo 2010