Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Michael Waldrop – Origin Suite

CD-RECENSIE

Michael Waldrop – Origin Suite
bezetting: Michael Waldrop slagwerk, vibrafoon; Michael Waldrop Big Band met o.a.  Jimi Tunnell gitaar; Mario Cruz saxofoon; Marc Secara zang; Scott Kinsey keyboard; Drad Dutz en Jose Rossy percussie
opgenomen: 11 januari 2017
uitgebracht: december 2017
label: Origin Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 67:03
website: www.michaelwaldrop.net - www.originarts.com 
door: David Cohen


Componist, slagwerker en vibrafonist Michael Waldrop definiëert muziek als volgt: “een serieuze ordening van geluid die ernaar streeft die boodschappen naar de luisteraar te verzenden, die niet kunnen worden gecommuniceerd door gesproken of geschreven taal”. Van iemand die zich zulke duidelijke gedachten heeft gevormd over natuur en taak van muziek is men geneigd veel goeds te verwachten.

Aan die verwachtingen voldoet de ‘Origin Suite’ ruimschoots. Waldrop gidst de luisteraar door een landschap dat een slordige honderd jaar aan jazzgeschiedenis omvat, en die geschiedenis verpakt in een consistente, uniforme en toch niet monotone stijl. De CD opent met een grote ‘Origin Suite’, waarop de big band laat horen tot wat voor technische hoogstandjes ze in staat is. De achtergrondzang door Marc Secara en Jimi Tunnell geeft het bandgeluid net dat onderscheidende beetje extra. Rustige ballades als ‘Belgrade’, geïnspireerd door het Belgrado van na de Joegoslavische Oorlogen, en het serene natuurstuk ‘Through the Mist’, worden feilloos afgewisseld met nu eens swingende (‘Doo Dat Tang’), dan weer onvervalst groovende stukken (‘Ivana’), bijna allemaal composities van de bandleider zelf, die in het dagelijks leven als docent verbonden is aan de Eastern Washington University. Voor de onmiddellijk overtuigende arrangementen tekende hoofdzakelijk componist en arrangeur Jack Cooper. 

Het enige stuk dat een vreemde eend in de bijt blijft is ‘Mouzon’, dat gitarist Jimi Tunnell speciaal voor dit album componeerde als eerbetoon aan de in 2016 overleden slagwerker Alphonse Mouzon. De stijl van Weather Report, de band waar Mouzon in speelde, wordt in ‘Mouzon’ niet zozeer omarmd, maar nageaapt, met geluidseffecten die eerder storen dan dat ze extra uitdrukkingskracht teweeg brengen. Met grandioze composities als ‘Doppler Effect’ wordt dit kleine manco al snel uit de herinnering verdreven. Het eerbetoon aan Naná Vasconcelos (1944 – 2016), ‘Vasconcelos’ genaamd, slaagt er beter in de muziek van de geëerde in herinnering te brengen zonder dat het ten koste gaat van Waldrops eigen stijl. Het album komt met het langzaam in de stijl van ECM-jazz voortkabbelende ‘Still Life’ tot een waardig slot.

‘Origin Suite’ is het werk van een vaardig, veelzijdig en vooruitstrevend musicus, die zich voor zijn album met een opmerkelijk groot aantal vaklui heeft omringd. Hoewel Waldrop duidelijk de bandleider is, gaat hij te werk zonder zijn eigen spel te nadrukkelijk op de voorgrond te plaatsen of zijn eigen kunnen weg te cijferen. Een dergelijke instelling blijkt ook uit de biografie op zijn webpagina: ‘Zoals voor iedere serieuze musicus geldt, is Michaels meest ware muzikale levensloop te horen in zijn muziek en zijn uitvoeringen.’ Als het klopt dat de stijl de mens zelf is, verdient Waldrop grote bewondering voor zijn muzikantschap en voor het resultaat daarvan.



Beluister het volledige album via Spotify



Michael Waldrop over Origin Suite


© Jazzenzo 2010