bezetting: Jason Rigby tenorsaxofoon; Fabian Almazan piano;
Chris Morrissey bas; Marc Guiliana drums
opgenomen: 27 en 28 oktober 2016
uitgebracht: 29 september 2017
label: Motéma Music
tijdsduur: 46’59

Hoewel Mark Guiliana ooit in het jazzkwartet van bassist Avishai Cohen begon, kennen we hem vooral van innovatieve elektronische projecten als Mehliana met Brad Mehldau en Now vs. Now  met toetsenist Jason Lindner. Vandaar waarschijnlijk de voor jazzmusici wat overbodige toevoeging ‘jazz quartet’ op de nieuwe cd.

Twee jaar na ‘Family First’ verschijnt zijn tweede eigen akoestische jazzplaat in praktisch dezelfde bezetting, alleen nu met Fabian Almazan op piano in plaats van Shai Maestro (met wie hij ook al bij Cohen speelde).

Het is opnieuw geen stereotiepe, traditionele jazzplaat geworden, daarvoor is Guiliana veel te eigenzinnig en te eigentijds. Hoewel er genoeg ruimte is voor saxofoon- en pianosolo’s zijn het strakke nummers met aanstekelijke melodieën. Elk nummer wordt door de energieke en innovatieve drumpartijen van Guiliana naar grotere hoogten opgestuwd. Door de puntigheid en de toegankelijkheid doet de muziek aan James Farm denken.

De plaat is een ode aan Guiliana’s thuisstaat en klinkt daardoor bij vlagen melancholiek, zoals natuurlijk in het titelnummer ‘Jersey’ of  in ‘Big Rig Jones’. Wat een nummer als ‘The Mayor of Rotterdam’ hierop doet, geschreven door bassist Chris Morrissey, is een raadsel, maar de burgemeester heeft ongetwijfeld een diepe indruk op hem achtergelaten.

De explosieve opener ‘Inter-are’, dat Guiliana met zijn vrouw Gretchen Parlato schreef, is meteen het sterkste nummer van het album, met zijn aanstekelijke thema en hoekige ritmiek. Op ‘BP’ wordt vanuit Guiliana’s stuwende drumpartijen naar een climax toegewerkt. ‘Rate’ is een puur drumnummer. Naast Guiliana is vooral saxofonist Jason Rigby met zijn scheurende tenorsax dominant.

Het album sluit af met een instrumentale versie van ‘Where Are We Now’ van David Bowie, op wiens laatste album ‘Blackstar’ Guiliana meespeelde. Bowie heeft blijkbaar een onuitwisbare indruk op Guiliana gemaakt. Het nummer verzandt in een wat kleffe, gewijde sfeer als de hele band, plus Parlato, in stemmig gezang uitbarst. Een kinderstem kweelt aan het eind ‘Thank you, David Bowie’. Als je geen fan van Bowie bent, heb je hier helemaal geen boodschap aan. Voor de rest is het een geweldige plaat.

Beluister dit album via Spotify

Mark Guiliana Jazz Quartet - Jersey