Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Paul Berner – Say The Word

CD-RECENSIE

Paul Berner – Say The Word
bezetting: Paul Berner contrabas; Michael Moore klarinet, altsaxofoon; Ed Verhoeff en Peter Tiehuis gitaren
opgenomen: 18 december 2016, Muziek Centrum van de Omroep
uitgebracht: februari 2018
label: Twister Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 49’27
website: www.paulberner.com
door: Erno Elsinga



Wie zich aan het repertoire van The Beatles waagt, begeeft zich op glad ijs. Elke vezel van de composities van Lennon & McCartney zit op een tel nauwkeurig gebeiteld in het collectief muzikaal geheugen. Niet in de laatste plaats dankzij de vernuftige arrangementen van producer George Martin die geheel terecht als ‘vijfde Beatle’ door het leven ging.

De liefde voor jazz en pop is evenredig voor de in Nederland woonachtige Amerikaanse contrabassist Paul Berner. Eerder nam hij met de gitaristen Ed Verhoeff en Peter Tiehuis en rietblazer Michael Moore werk van Elvis Presley onder handen. Nu koos hij in dezelfde bezetting voor ‘Rubber Soul’, de eerste LP die hij kocht als klein jochie en tevens het album dat voor The Beatles de overgang markeerde van populaire muziek uit de beginjaren naar werk met een vernieuwende signatuur.`

Berner laat de harmonieën van de tot klassiekers uitgegroeide stukken veelal intact. Herkenbaar worden ‘Norwegian Wood, ‘Nowhere Man, ‘Run For Your Life’, In My Life’, ‘Girl’ en ‘Michelle’ over het voetlicht gebracht. Fraai is hoe beurtelings de zangerige bas, gitaren en klarinet uitdrukking geven aan de intenties van een melodie. Of hoe deze samengaan, zoals in het lieflijke ‘Michelle’ waar de melodieën van gitaar en klarinet versmelten.

Zo nu en dan is er ruimte voor improvisatie of wordt het tempo van een compositie losgelaten. Pop wordt getransformeerd naar jazz die in deze beperkte bezetting niet altijd even gelukkig uitpakt. De geniale lijnen verdwijnen naar de achtergrond en maken plaats voor weliswaar fraaie muzikale uitspattingen waarvan de noodzaak echter ontbreekt.

‘Say The Word’ is het sterkst wanneer het oorspronkelijke gedachtengoed op de voet wordt gevolgd. Liedjes voor de oneindigheid die gedachteloos kunnen worden mee geneuried.


© Jazzenzo 2010