CD-RECENSIES

Roman Rofalski Trio - Sonar
bezetting: Roman Rofalski piano; Johannes Felscher contrabas; Ruben Steijn drums
uitgebracht: 9 maart 2018
label: Berthold Records / Challenge Records
tijdsduur: 48’17

De jonge Duitse pianist Roman Rofalski beweegt zich zowel op het gebied van de klassieke muziek als de jazz. Hij is bijzonder geïnteresseerd in de wisselwerking hiertussen, net als de Oekraïense componist Nikolai Kapoestin, van wie hij eerder werk opnam. Op zijn nieuwe trioplaat ‘Sonar’, zijn derde als we een live-cd meerekenen, integreert hij abstracte en ritmische ideeën uit de moderne klassieke muziek in jazz.

Zo is ‘Proko Trance’ geïnspireerd op een motief van Prokofiev en ‘Gasparcho’ gebaseerd op een idee uit Ravels ‘Gaspard de la nuit’. Een andere invloed is Amerikaanse jazz; Rofalski studeerde een tijd bij pianist Kenny Werner in New York en speelde met mensen als Eric Harland en Joe Lovano.

Rofalski schreef alle nummers, die gekenmerkt worden door een hechte structuur. De meeste muziek is uitgeschreven. Toch ruimt hij veel plaats in voor improvisatie en creëert hij voldoende ruimte voor zijn medebandleden. De ‘groove’ is belangrijk. Ondanks de abstracte ritmische en harmonische ideeën moest de muziek volgens Rofalski wel toegankelijk blijven; zijn moeder moet er ook naar kunnen luisteren. Contrabassist Johannes Felscher heeft er een term voor bedacht: toegankelijke avant-garde.

‘Moscow Loops’ en ‘Proko Trance’ zijn hoekige tracks met stuiterende pianopartijen. Op ‘Solaris’ liet Rofalski zich inspireren door het gelijknamige boek van de Poolse sciencefictionschrijver Stanislaw Lem. Het is een uitgesponnen nummer dat met verschillende piano- en bassoli wordt ingekleurd. ‘Sonar’ is weer een groovende track met furieuze improvisaties, die naar adem doen happen. Net als ‘Bosporus’, dat bovendien een politiek statement en steunbetuiging is aan de Duits-Turkse basgitarist Achim Seifert en diens kritiek op Erdogan.

Ook op de langzamere nummers zoals ‘Hollow Strings’ en ‘Fargo’s Lullaby’ klinkt het Roman Rofalski Trio krachtig. De intensiteit waarmee gespeeld wordt en de interactie tussen de bandleden maken de muziek spannend. De plaat bevat weinig thema’s die beklijven of tot de verbeelding sprekende melodieën. Maar dat neemt niet weg dat ‘Sonar’ een interessante luisterervaring is.

Beluister dit album via Spotify

Roman Rofalski Trio - Solaris (Live, 2016)