Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Knower maakt vooruitgesnelde reputatie volledig waar

CONCERTRECENSIE. Knower, Musik und Frieden, Berlijn, 25 maart 2018
beeld: Derrick K. Lee
door: David Cohen

De tweemansformatie Knower heeft een tweetal goede jaren achter zich. Het uit Los Angeles afkomstige duo van drummer en multi-instrumentalist Louis Cole en zangeres Genevieve Artadi debuteerde al in 2009 met hun eerste album, maar pas sinds de samenwerking met Snarky Puppy op het album ‘Family Dinner vol. 2’ (2016) met het lied ‘I Remember’ heeft de band zich ook bij een breder publiek in de kijker gespeeld.

  
Knower bestaande uit drummer Louis Cole en zangeres Genevieve Artadi, trad met band op in Berlijn.

Overtime
In de zomer van 2017 verspreidde de video bij een live-uitvoering van het nummer ‘Overtime’ zich als een lopend vuurtje over het internet en verscheen de band in het voorprogramma van de Red Hot Chili Peppers. Dit voorjaar bracht het duo met hun live-formatie naar West-Europa, waarbij Nederland en België jammer genoeg werden overslagen. Tenminste, is dat jammer en moeten de Lage Landen inderdaad uitzien naar het concert van Knower op het aanstaande North Sea Jazz Festival?

Het antwoord op deze vraag luidt een volmondig ja. De muziekzaal ‘Musik & Frieden’, om de hoek bij de iconische Oberbaumbrücke en een halve kilometer van de voormalige Berlijnse muur, was uitverkocht, stampvol, snikheet en zonet een half uur lang geteisterd door het adembenemend slechte voorprogramma van Dim Out, een even gedeprimeerd als deprimerend Zweeds onbenul achter een aftandse synthesizer. Wie deze avond nog wilde redden moest van goeden huize komen.

Knower slaagde daar glansrijk in. De muziek werd gepresenteerd met een losse houding, maar talrijke virtuoze solo’s van de beide toetsenisten Dennis Hamm en Jacob Mann verrieden een feilloze beheersing van instrument en repertoire. Slagwerker Louis Cole dirigeerde vanaf zijn drumkruk met af en toe een hoofdknik of een enkel woord en behield verder ook tijdens stevig groovende nummers als ‘Time Traveler’ en ‘Butts Tits Money’ zijn gelaten houding.

  
Knower bestond in Berlijn verder uit bassist Sam Wilkes en de toetsenisten Dennis Hamm en Jacob Mann.

Cole's interactie met het publiek getuigde van groot speelplezier en samen met basgitarist Sam Wilkes vormde hij een ijzeren ritmesectie die zangeres Genevieve Artadi op een voetstuk plaatste. Zij danste er onderwijl fanatiek op los, wat echter met de meer ingetogen houding van de haar omringende bandleden niet botste, maar zich aaneensloot tot een onderhoudend geheel. De muziek was met de presentatie volledig in balans. Het enige dat ietwat teleurstelde was het slecht afgestelde geluid, want de zang van Genevieve Artadi verzonk bij tijd en wijle in de elektronische klankzee van haar bandgenoten.

Het repertoire was gevarieerd: de band speelde nu eens wat luchtige nummers zoals ‘The Government Knows’ (over spionage van regeringswege) en ‘Pizza’, maar Louis Cole nam ook de ruimte voor sfeervolle solo-improvisaties op zijn synthesizer en liet Genevieve Artadi met toetsenist Dennis Hamm gelegenheid voor het serene, tekstueel indrukwekkende duet ‘All Time’, te vinden op het in 2016 uitgebrachte album ‘Life’. 

North Sea Jazz
Aan het slot presenteerde Knower het nummer dat hen via internet bekendheid heeft verschaft, ‘Overtime’. Met een onwaarschijnlijk soevereine, technisch onberispelijke en buitengewoon swingende uitvoering bewees de band dat ze haar deels via YouTube verworven reputatie ook in een rechtstreeks concert waar kon maken. Knower wist alle facetten van zijn kunnen op organische wijze in een energetisch optreden voor het voetlicht te brengen. Het is dan ook uitzien naar het concert op North Sea Jazz en men mag hopen dat de formatie bij haar volgende Europese tournee ook nog andere podia in de Lage Landen zal bezoeken. 

Knower speelt 14 juli op North Sea Jazz.
Foto's bij deze recensie zijn afkomstig uit The Federal Bar, Hollywood California, 2017.


© Jazzenzo 2010