bezetting: Bill Frisell gitaren, bas, loops, ukelele, effecten
opgenomen: 23-27 augustus 2017, Portland, Oregon
nuitgebracht: 16 maart 2018
label: Okey Records
aantal stukken: 16
tijdsduur: 58’46

Na geslaagde en minder geslaagde projecten waarin Bill Frisell aan de haal ging met zowel film- als popmuziek uit zijn jeugd, bewerkingen van John Lennon-composities en een duoalbum opnam met bassist Thomas Morgan, presenteert de gitarist met ‘Music IS’ een soloalbum gevuld met eigen werk. Na het verschijnen van ‘Ghost Town’ (2000) zijn eerste in achttien jaar.

Naast nieuw werk grasduinde Frisell door zijn archief wat een mooi overzicht van diens carrière en samenwerkingen oplevert. Om er een paar te noemen: ‘In Line’ (1982) vormt het titelstuk van zijn debuutalbum, ‘Rambler’ nam de gitarist op met Ginger Baker en Charlie Haden, ‘The Pioneers’ met drummer Jim Keltner en ‘Monica Jane’ ontstond in samenwerking met Paul Bley. Frisell voorzag de composities van nieuwe inzichten en vormen en probeerde alle stukken een week lang uit in de New Yorkse jazzclub The Stone alvorens zonder een vooropgesteld plan de studio te betreden.

De spontaniteit die Frisell daarmee beoogt komt volkomen tot bloei. De breekbare zoektocht naar structuur in zowel de volledig solo opgenomen stukken op akoestisch- of elektrische gitaar alsook in de meer orkestrale werken vol overdubs of loopings is voelbaar, en van een bodemloze eenvoud.

De muzikale verhalen lijken ter plekke tot stand te komen, inclusief de terloopse overpeinzingen. In alle rust krijgen melodielijnen een nieuwe wending, een nieuw geluid, een nieuwe sfeer. De wijze waarop Frisell zo nu en dan effecten infiltreert is van een zekere schoonheid. Met slechts hier en daar verwijzingen naar de blues of americana, blijft Frisell zich opnieuw uitvinden. Elke noot is raak, elke noot staat in dienst van de volgende.

In een oeuvre dat inmiddels meer dan veertig albums omvat, naast de ruim 250 albums waarop de gitarist als sideman te horen is, vormt ‘Music IS’ een open boek waarin techniek volledig ondergeschikt is aan de gevoelsuitdrukking van de werken. Het resultaat reikt diep.

Beluister dit album via Spotify.

Bill Frisell - Rambler