opgenomen: juli 2017, Studios La Buissonne, Pernes les Fontaines
uitgebracht: 6 april 2018
label: ECM Records
tijdsduur: 48’01
website: randalu.com - ecmrecords.com
door: Armand van Wijck

‘Absence’ is het schitterende ECM-debuut van de in Estland geboren pianist Kristjan Randalu. Het album staat vol met zeer vrij gespeelde en gelijkertijd ingetogen composities met een democratisch groepsgeluid.

Bijzonder in de gekozen samenstelling van instrumenten is dat er geen contrabas te bespeuren is. Geen klassiek pianotrio dus, maar in plaats daarvan het aanvullende gitaargeluid van de altijd sterk spelende Ben Monder, geen onbekende uit de stal van ECM.

Dat er een bassist ontbreekt is eigenlijk totaal niet te merken. En dat zegt iets over de kwaliteiten van Randalu. Met ijzersterk linkerhandwerk vult hij het lage register moeiteloos op. Daarnaast ontstaan er door het ontbreken van de bas meer openingen voor het gitaarspel van Monder, die op sommige plekken zelfs nauwelijks hoorbaar de rol van begeleider op zich neemt. Het geluid van de piano mengt perfect met dat van de gitaar, geen moment zitten de twee elkaar in de weg. De mooie contrapuntlijnen van Monder staan altijd dichtbij de melodische basis die Randalu voor ogen heeft en versterken de sfeer van ieder stuk.

Ook qua dynamische interpretatie zitten alle drie de heren op een gelijke golflengte. Er lijkt een haast democratische manier van spelen hoorbaar, waarin ieder instrument een even grote rol op zich neemt en afwisselend op de voorgrond aanwezig kan zijn. Toch neemt niemand een afwachtende houding aan waardoor de overgangen organisch klinken tussen de verschillende en nooit strak omlijnde delen van Randalu's composities. Drummer Markku Ounaskari is als het ware de lijm tussen Randalu en Monder. Zijn timide en toch creatief vrije slagwerk loopt overal subtiel kleurend doorheen en vormt op de wat legere plekken sterke contrasten.

‘Absence’ staat vol met korte afwisselende thema's en concepten waar de drie muzikanten overheen zweven. Hierdoor ontstaat voor de luisteraar een gevoel van vrijheid terwijl de muziek tegelijkertijd herkenbaar en navolgbaar blijft.

Beluister dit album via Spotify.

Kristjan Randalu - Absence