bezetting: Fred Hersch piano, John Hébert contrabas, Eric McPherson drums
opgenomen: 24 november 2017, Flagey Studio 4, Brussel
uitgebracht: april 2018
label: Palmetto Records
tijdsduur: 63’58
website: fredhersch.compalmetto-records.com

Het spel van pianist Fred Hersch (1955) wordt gekenmerkt door een unieke verfijning. Zijn subtiele toucher dwingt van het publiek een luisterhouding af en zijn melodische vindingrijkheid is bijna grenzeloos. Tijdens zijn Europese tournee in het najaar van 2017 lieten de technici stiekem opnameapparatuur meelopen met het concert dat hij in november in de Brusselse Flagey Studios gaf. Een schitterende locatie voor een intiem jazzconcert.

Hersch en zijn begeleiders – contrabassist John Hébert en drummer Eric McPherson – zijn al jarenlang bij elkaar en steken in grootse vorm. De cd start met een geïnspireerde versie van Monk’s ‘We See’.  De rest van de productie bevat maar liefst zes stukken van de hand van Hersch. Drie van deze eigen composities vormen hommages: ‘Bristol Fog’ is opgedragen aan John Taylor, ‘Newklypso’ aan Sonny Rollins en ‘The Big Easy’ aan Tom Piazza.

‘Bristol Fog’ vormt een schitterend in memoriam voor de in 2015 overleden Britse meester van de jazzpiano, met een lyrisch exposé van Hersch en een fabelachtige contrabassolo van Hébert: uitermate breekbare muziek. ‘Newklypso’ is een onversneden calypso met eenzelfde ritmische drive als de improvisaties van de beroemde tenorsaxofonist. Een compositie waarin we kennismaken met een heel andere en felle kant van de pianist. Piazza is een gerenommeerd schrijver over muziek, een leeftijdgenoot van Hersch die onder meer een Grammy won voor de beste liner notes. In het verhalende ‘The Big Easy’ geeft Hersch muzikaal uitdrukking aan zijn bewondering voor de auteur.

Indrukwekkend zijn de interpretaties van twee klassiekers van Wayne Shorter: het poëtische ‘Miyako’ en het krachtige ‘Black Nile’. Bijzonder passend ook is de laatste track ‘Blue Monk’, waarin het crispy toucher en de ideeënrijkdom van Hersch volledig voor het voetlicht komen.

Fred Hersch Trio is te zien 14 juli op North Sea Jazz Festival in Rotterdam.

Klik op het groene Spotify-icoon om dit album te beluisteren.

We See