Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Toekomst Nederlands Jazz Archief rooskleurig

VRIENDENDAG NEDERLANDS JAZZ ARCHIEF, Beauforthuis, Austerlitz, 26 mei 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De jaarlijkse Vriendendag van het Nederlands Jazz Archief werd dit keer georganiseerd in het idyllische Beauforthuis in Austerlitz. Midden in de bossen gelegen vormt dit podium al jarenlang de ultieme geheimtip van de Nederlandse jazzpodia. Een romantische plek waar de concerten altijd tot hun recht komen. Voor de Vriendendag betekent deze keuze ook een echte upgrade. Het prachtige zomerse weer doet de rest. Al vroeg hebben jazzliefhebbers van heinde en verre zich naar de Zeister bossen gespoed om zich niets te laten ontgaan van de diverse presentaties en de jazzmarkt.

  
Ditmer Weertman (l) in gesprek met Rudie Kagie. Paul Gompes (l) met Joan Reinders, Rob Horsting en Willem Friede. Bert Vuijsje (l) en Theo Loevendie.

De dag start met een lezing over ‘De Jazz in Harry Bannink’ door journalist Ton Ouwehand, die een tweetal boeken gewijd heeft aan deze unieke componist. Met name bekend geworden door zijn toonzettingen voor de teksten van Annie M.G. Schmidt, maar feitelijk veel breder actief. Een bijzondere arrangeur met een echt jazzhart. 

Daarna volgt een door Paul Gompes – directeur van het Nederlands Jazz Archief – geleid gesprek met een aantal van de meest actieve jazzarrangeurs: Willem Friede, Rob Horsting en Joan Reinders. Duidelijk wordt dat arrangeren een vaak eenzaam vak is, dat veel inspanningen vraagt tot het moment dat het materiaal in een orkest tot klinken gebracht wordt. Opmerkelijk is ook dat alle drie de arrangeurs de legendarische big band van Thad Jones en Mel Lewis benoemen als hun grootste invloed.

  
Ton Ouwehand. Vrienden van het Nederlands Jazz Archief. Theo Loevendie.

Na de lunch komt Theo Loevendie aan het woord in een geïnspireerd gesprek met Bert Vuijsje. De 87-jarige componist is opmerkelijk vitaal en vertelt onder meer smakelijk over zijn jeugd in de Amsterdamse Kinkerbuurt en zijn alcoholische vader die door het leven ging als ‘Sterke Theo’. Het is een wonder dat hij in deze omstandigheden zijn weg gevonden heeft als musicus. Loevendie is duidelijk een gigantisch natuurtalent: een volstrekt authentieke kunstenaar, die zowel in de jazz als de gecomponeerde muziek zijn sporen heeft verdiend. Zijn memoires, die hij ten doop houdt, zijn dan ook in een klap uitverkocht.

Journalist Rudie Kagie mag tot slot zijn net verschenen boek ‘Jazzvogels’ toelichten, in gesprek met archivaris Ditmer Weertman. Er worden smakelijke verhalen opgedist over diverse bijzondere figuren uit de jazz, waarbij ook de rafelranden van het muzikantenbestaan worden uitgelicht. Kagie heeft tientallen interviews gedaan met tijdgenoten en veel gebruik gemaakt van niet eerder gepubliceerd bronnenmateriaal. Een interessante publicatie die er bijna om smeekt gekocht en gelezen te worden. 

  
Bert Vuijsje, Ditmer Weertman en Rudie Kagie. Het Nederlands Jeugd Jazz Orkest o.l.v. Anton Goudsmit. Bestuursvoorzitter Anton Kok.

Tegen het einde neemt bestuursvoorzitter Anton Kok het woord om te vertellen dat de toekomst van het Nederlands Jazz Archief er rooskleurig uitziet. Vanaf 2020 zal de organisatie waarschijnlijk weer opgenomen worden in de landelijke subsidiestructuur en het Prins Bernhard Cultuurfonds zorgt voor een financiële overbrugging in de tussenliggende periode. 

Het Nederlands Jeugd Jazz Orkest onder leiding van Anton Goudsmit sluit de middag muzikaal af met een aanstekelijk concert dat duidelijk maakt dat de jazz ook bij de jonge generatie in goede handen is. 

Ton Ouwehand, Harry Bannink, Toonzetter, € 25
Ton Ouwehand, Niemand zo aardig als hij, € 15
Theo Loevendie, Memoires van een componist, € 19,99
Rudie Kagie, Jazzvogels, € 24,95


© Jazzenzo 2010