Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Kronos Quartet en Trio Da Kali ultieme verbinding culturen

CONCERTRECENSIE. Holland Festival, Trio Da Kali & Kronos Quartet, Muziekgebouw aan het IJ, 17 juni 2018
beeld: Holland Festival
door: Cyriel Pluimakers

Het Amerikaanse Kronos Quartet is een trendsetter in het samenwerken met andere culturen en genres. In het verleden werd hun muziek regelmatig voorzien van elementen uit de Afrikaanse en Aziatische muziek. Ook werden hun producties doordrenkt met elementen uit de pop en jazz.

   
Het Amerikaanse Kronos Quartet trad op het Holland Festival op met het Malinese Trio Da Kali.

Ladillikan
Voor het Holland Festival verzorgt het ensemble een dag lang de muziek in het Bimhuis en Muziekgebouw aan het IJ. Een compacte versie van het Kronos Festival dat het strijkkwartet elk jaar in San Francisco organiseert. Met deze dag laten ze zien beslist een van de meest avontuurlijke strijkkwartetten ter wereld te zijn. Zo staan ook de Amerikaanse multi-instrumentalist Jherek Bischoff, de Vietnamees-Amerikaanse muzikante Vân-Ánh Võ en de Iraanse zangeres Mahsa Vahdat op het podium. Het slotconcert betreft een optreden met het Malinese Trio Da Kali, een ensemble waarmee ze de schitterende cd ‘Ladillikan’ opnamen, een van de mooiste uitgaves van vorig jaar.

Waar in het verleden nog wel eens een zweem exotisme over het muzikale resultaat heenging, is bij ‘Ladillikan’ echt sprake van een evenwichtige artistieke samenwerking. Feitelijk neemt het fameuze kwartet een stapje terug en geeft het bijna volledig het podium aan de drie Malinezen. Zangeres Hawa Diabaté lijkt een rechtstreekse incarnatie van Mahalia Jackson, balafoonspeler Lassana Diabaté is een echte virtuoos en de meeslepende lijnen van Mamadou Kouyaté op de bas-n’goni brengen je bijna in trance. Vanaf het eerste moment beweegt de zaal van het Muziekgebouw lichtjes mee, iets wat niet vaak zal gebeuren op deze locatie. Een concert in de Melkweg was misschien sfeervoller geweest, maar in de setting van deze klassieke zaal weten de musici ook een aanstekelijke groove neer te zetten.

Naadloos
Het repertoire is afkomstig van de recente cd en het is opvallend dat het Kronos Quartet ten opzichte van de studio-opname nog een stukje gas terugneemt uit respect voor de Afrikanen. Centraal staat de Malinese muziek en de Amerikanen hebben een dienende rol. Diabaté glorieert met haar weidse stemgeluid en weet de zaal in het hart te treffen tijdens haar uitvoering van ‘God Shall Wipe All My Tears Away’, het lijflied van Mahalia Jackson. De samenwerking met de Amerikanen is echt naadloos en de fills van de strijkers zijn perfect in timing. Zo nu en dan worden er over en weer muzikale plaagstootjes uitgedeeld, die de spanning verhogen. Vooral balafoonspeler Diabaté heeft hierin een hoofdrol met perfect geplaatste percussie-accenten, die voortdurend variëren. 

De interculturele samenwerking brengt de muziek van beide ensembles op een hoger niveau. De toch al zomerse temperatuur in de zaal neemt tropische dimensies aan. De vele klassieke luisteraars geven zich definitief over aan deze uitbundige wereldmuziek. Het slotapplaus leidt tot een regelrechte ovatie en tot twee keer toe worden de musici op het podium teruggeroepen. In de toegift tonen Trio Da Kali en het Kronos Quartet nogmaals aan dat het verbinden van culturen leidt tot een succesvolle artistieke toekomst. Waar politici telkens falen, wint de muziek!


© Jazzenzo 2010