Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Norma Winstone – Descansado ‘Songs For Films’

CD-RECENSIE

Norma Winstone – Descansado ‘Songs For Films’
bezetting: Norma Winstone zang, Klaus Gesing sopraansaxofoon en basklarinet, Mario Brunello cello, Glauco Venier piano, Helge Andres Norbakken percussie
opgenomen: juli 2017, Rainbow Studio, Oslo
uitgebracht: februari 2018
label: ECM
aantal stukken: 12
tijdsduur: 48’37
website: normawinstone.com - challengerecords.com
door: Cyriel Pluimakers


De Britse zangeres Norma Winstone (1941) zit inmiddels meer dan vijftig jaar in het vak en werd bekend door haar woordloze vocals. Ze maakte onder meer opnames met Michael Garrick, Joe Harriott, Ian Carr’s Nucleus, John Surman, Mike Westbrook en John Taylor. De laatste jaren richt ze zich meer op het uitvoeren van songs.

In haar nieuwste productie ‘Descansando’ voor het Duitse ECM-label staat filmrepertoire centraal. Met een stem die soms in de verte aan Joni Mitchell herinnert, geeft ze opnieuw glans aan ‘His Eyes, Her Eyes’, afkomstig uit Norman Jewison’s ‘The Crown Affair’(1968). Een song die ze in alle breekbaarheid neerzet, in een interpretatie zo broos dat hij je bijna naar de keel vliegt. Lichtvoetiger is ‘What Is A Youth’, afkomstig uit Franco Zeffirelli’s ‘Romeo and Juliet’ (1968). Subtiel swingend is haar interpretatie van het titelnummer ‘Descansado’, uit Vittorio De Sica’s ‘Ieri, Oggi, Domani’ (1963). De tekst hiervoor heeft ze zelf geschreven.

In de handen van Winstone krijgen deze klassiekers nieuwe glans en worden ze geladen met een hoeveelheid emotie die in de originele versie niet in dezelfde mate aanwezig is. Bijzonder sterk is de begeleiding van pianist Glauco Venier, die het lichtvoetige ‘Vivre Sa Vie’ - uit de gelijknamige film van Jean-Luc Godard - samen met sopraansaxofonist Klaus Gesing een diepte geeft die het origineel zeker niet heeft.

In deze productie komen Winstone’s kwaliteiten als tekstdichter ruimschoots voor het voetlicht. Melancholisch van karakter is ‘Il Postino’, bekend van regisseur Michael Redford’. Nino Rota en Federico Fellini komen om de hoek kijken in de beginmelodie van ‘Amarcord’ en Laurence Olivier bij ‘Touch Her Soft Lips And Part’, afkomstig uit ‘Henry V’ (1944). 

Natuurlijk mag ook het fameuze thema van ‘Taxi Driver’ niet ontbreken. Telkens slaagt Winstone erin om dit bekende repertoire te voorzien van eigen Engelse teksten, die het origineel in een nieuw licht zetten. ‘Descansado’ is niet alleen een van de sterkste producties van Norma Winstone, maar ook een van de meest bijzondere vocale jazzalbums die er ooit zijn verschenen: een cd die je betovert.



Log in bij Spotify om dit album te beluisteren.


© Jazzenzo 2010