Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

InJazz geeft podium aan jazz van de nabije toekomst

INJAZZ. Conferentie & Festival. Lantaren Venster, Kantine Walhalla en Fenix Loods, Rotterdam, 28 en 29 juni 2018
beeld: Ton Van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

InJazz Rotterdam is ook dit jaar het belangrijkste netwerkevenement voor dit genre. Opvallend is dat er zowel de eerste als tweede dag minder bezoekers lijken te zijn dan in 2017. Een aantal bekende gezichten uit de scene laat duidelijk verstek gaan. De thema’s van het conferentiegedeelte op de tweede dag zijn weinig sprankelend, maar de keuze van de showcases geeft een goed beeld van de actuele jazz. Uiteraard staan er voor het merendeel bands uit eigen land, maar daarnaast is er ook aandacht voor muziek uit Frankrijk, België, Engeland en Oostenrijk.

  
Sun-Mi Hong Quintet, Ad Colen met A Bird’s Eye View, en Hermine Deurloo met Rembrandt Frerichs Quartet op InJazz 2018.

Krupa & The Genes opent het programma op de eerste dag met een bijzonder stevige set die meteen de toon zet met stevige beats en grooves die het publiek onmiddelijk wakker schudden. Aanzienlijk minder sprankelend is het Sun-Mi Hong Quintet dat een bijzonder schoolse showcase neerzet, waarbij keurig van het blad wordt gespeeld en de solo’s weinig zeggingskracht hebben. Een tegenvaller die ruimschoots gecompenseerd wordt door het wervelende optreden van de Utrechtse saxofonist Ad Colen die met ‘A Bird’s Eye View’ een concert geeft waar het enthousiasme en de inspiratie vanaf druipt. De krachtige ritmesectie - met toetsenist Mike Roelofs, contrabassist Dion Nijland en drummer Yonga Sun – laat de zaal van Kantine Walhalla zinderen.

Boy Edgar Prijs
Op de tweede dag wordt aan het einde van de middag bekend gemaakt dat de BUMA Boy Edgar Prijs 2017 toegekend wordt aan Jasper van ’t Hof (1947). De winnaar krijgt een uitzinnig applaus: als er iemand deze prijs verdient, dan is het wel deze avontuurlijke toetsenist die al vele decennia aan de weg timmert en bij onze oosterburen aanzienlijk bekender is dan in eigen land. De gunfactor is zelden hoger geweest.

  
Ian Cleaver Trio plus Jasper Blom. Jasper van 't Hof winnaar Boy Edgar Prijs (© C.P.). Hermine Deurloo met Rembrandt Frerichs Quartet.

Hermine Deurloo opent het avondprogramma en laat de traditie van Toots Thielemans herleven. Haar chromatische mondharmonica wordt door het alerte spel van pianist Rembrandt Frerichs en de andere ensembleleden fantastisch uitgelicht. Een showcase die de grenzen van de subtiliteit verkent en waarbij je een speld kunt horen vallen: eindeloos mooi. 

Een tegenovergesteld geluid laat de jonge trompettist Ian Cleaver horen, die op het podium staat met zijn mentor Jasper Blom. Oud en jong brengen een weergaloze set met sprankelende power jazz ten gehore. De trompet mag in de handen van Cleaver weer klinken waarvoor hij ooit bedoeld was: om iedereen wakker te schudden. Geen wonder ook dat hij in 2016 het Prinses Christina Concours won. Een grote belofte voor de toekomst!

  
Duo Reinier Baas & Ben van Gelder. Coal Harbour. Krupa & The Genes met Anton Goudsmit.

Coal Harbour brengt in de concertzaal van Lantaren Venster een prachtige synthese van klassiek en jazz ten gehore. Een ambitieuze onderneming die geen enkel moment pretentieus wordt, maar een nieuwe lading geeft aan de term cross-over. Bijzonder evenwichtige muziek die voortdurende de aandacht van het publiek vasthoudt met mooie solo’s en soepel klinkend ensemblewerk. Na de meeslepende set van deze 10-mans formatie, komt de avontuurlijke set van gitarist Reinier Baas met altsaxofonist Ben van Gelder aan als een echte verrassing. Beiden behoren tot de top van hun generatie en verkennen als duo de bekende en minder bekende paden van de actuele jazz. Een muzikale samenwerking die naar meer smaakt en waar het publiek niet genoeg van lijkt te kunnen krijgen.

Toekomst
De keuze van de showcases voor InJazz 2018 lijkt zorgvuldig gebeurd. Met telkens breed samengestelde commissies moet het lukken om ook de komende jaren een representatieve selectie voor de showcases te maken. Dat de jonge generatie veel in zijn mars heeft, staat vast. Het conferentieprogramma lijkt alleen levensvatbaar als er sterke en actuele thema’s gekozen worden. 


© Jazzenzo 2010