opgenomen: van 1968-1982 op diverse locaties
uitgebracht: mei 2018
label: Fondamenta
aantal stukken: 13
tijdsduur: 51’58
website: challengerecords.com - fondamenta-music.com

Blossom Dearie (1924-2009) was een van de meest bijzondere Amerikaanse zangeressen van het lichte genre. Ze was klein van stuk en gespecialiseerd in ‘cabaret’, een jazzy stijl van zingen die grotendeels verloren is gegaan. Met haar kleine wendbare stem gaf Dearie een geheel eigen signatuur aan elke song. Ze werkte samen met musici als Johnny Mercer, Jack Segal, Johnny Mandel, Bob Dorough en Dave Frishberg. Vooral voor het Verve-label maakte ze een aantal interessante albums.

Onlangs verscheen op het Fondamenta-label een uitgave met een bloemlezing van radio-opnames die ze tussen 1968 en 1982 in Nederland maakte. Muziek die op diverse plekken werd uitgevoerd: in Scheveningen, Hilversum, Laren en Den Bosch. Er is een zorgvuldige selectie gepleegd met toentertijd actueel repertoire en de muziek is zonder meer voorbeeldig op cd gezet. De audiospecialisten van het Franse Devialet staan hiervoor garant, net zoals voor de andere uitgaves op het label. De kwaliteit van de weergave roept een echt analoog gevoel op en er valt niets van digitale scherpte te bespeuren.

De eerste vijf nummers zijn opgenomen met het Metropole Orkest: de arrangementen zijn afkomstig van Arthur Greenslade, Rob Pronk en Tony Nolte. Diep doorvoeld zijn de uitvoeringen van ‘Discover Who I Am’, ‘The Music Played’ en ‘Who Knows Why’. ’Winchester In Apple Blossom Time’ krijgt in de handen van Dearie en het Metropole Orkest de allure van een gelukzalige droom. Hoogtepunt vormt de Engelse uitvoering van ‘Sammy’, de megahit van Ramses Shaffy. De zangeres geeft met haar subtiele stem de prachtige song Broadway-allure.

Heerlijk is haar interpretatie van het aloude ‘Raindrops Keep Falling On My Head’, met een ongelooflijk subtiel gevoel voor ritme en timing. Een tikkeltje te snel is misschien haar versie van Joni Mitchell’s ‘Both Sides Now’, waardoor ze de nuance mist. Van haar succesnummer ’Winchester In Apple Blossom Time’ staat een tweede versie op de cd, in een kleine bezetting en Harry Emmery aan de contrabas. Een interpretatie die nog dieper gaat dan die met het Metropole Orkest.

Met Jack Segal aan de piano sluit ze dit prachtige album af in een ontroerend mooie versie van ‘Bring All Your Love Along’. Muziek die nog minutenlang in je hoofd naklinkt en je regelrecht raakt in het hart. Een album dat er letterlijk om smeekt om telkens weer opnieuw beluisterd te worden.