bezetting: Erroll Garner piano, Eddie Calhoun contrabas, Kelly Martin drums
opgenomen: 7 november 1964, Concertgebouw Amsterdam
uitgebracht: juli 2018
label: Mack Avenue / Challenge Records
aantal stukken: 16
tijdsduur: 79’49

Pianist Erroll Garner (1923-1977) mag gerekend worden tot de grootste entertainers van de jazz. Sinds het wereldwijde succes van zijn lp ‘Concert By The Sea’, in tweede helft van de jaren vijftig, behoorde hij tot de meest geliefde live-artiesten. Zijn concerten leidden steevast tot uitverkochte zalen en dat was ook op 7 november 1964 in het Amsterdamse Concertgebouw het geval. Een concert dat door het Philips label werd geregistreerd maar helaas uiteindelijk op lp in verminkte vorm het licht zag. Van de beroemde intro’s was het nodige weggeknipt en maar liefst acht nummers werden niet uitgegeven.

Dankzij het Mack Avenue label ligt er nu een cd-uitgave die tot aan de rand gevuld is met weergaloze muziek. Materiaal afkomstig uit de nalatenschap van de grote pianist, dat op een 3-track geluidsband werd opgenomen. Garner speelt bijzonder geïnspireerd en verzint de meest fantasievolle intro’s, miniatuurtjes die via allerlei omweggetjes de uiteindelijke compositie als een duveltje uit een doosje tevoorschijn toveren. De kwaliteit van de opname is alsof je bij het concert aanwezig bent.

Klassiekers als ‘Where Or When’, ‘Easy To Love’, ‘On Green Dolphin Street’, ‘Night And Day’ en ‘What Is This Thing Called Love’ krijgen hartstochtelijke uitvoeringen. Hoogtepunt vormen de interpretaties van het bekende ‘Cheek To Cheek’, de ballad ‘My Funny Valentine’ en Garner’s lijflied ‘Laura’. Dit alles onder begeleiding van zijn niet te evenaren ritmetandem: contrabassist Eddie Calhoun en drummer Kelly Martin. Musici die met Garner al vele muzikale mijlen achter de rug hadden. Ook nieuwe stukken als ‘Theme From A Kind Of Love (All Yours)’, ‘No More Shadows’ en het spontaan bedachte ‘That Amsterdam Swing’ komen voor het voetlicht.

Als luisteraar maak je, voor je gevoel, even deel uit van die dik tweeduizend enthousiaste bezoekers van het Concertgebouw. Na afloop stuurde Garner een telex aan zijn manager met het bericht ‘Wonderful show’, een perfecte samenvatting van een onvergetelijke avond.‘Nightconcert’ verdient een plek in de kast van elke rechtgeaarde jazzliefhebber naast het klassieke ‘Concert By The Sea’. De release is opgedragen aan de vorig jaar overleden jazzpianiste Geri Allen (1927-2017), een fanatieke pleitbezorgster van het werk van deze grote musicus, die als geen ander kunst en entertainment wist te combineren.

Log in bij Spotify om dit album te beluisteren.

Promo.