Make It Festival wacht een grote toekomst

CONCERTRECENSIE. Make It Festival, Concertzaal Tilburg, 22 september 2018
beeld: Olga Beumer

In een periode waarin de programmering van heel wat jazzfestivals min of meer ingevuld wordt door een beperkt aantal boekingsbureaus, is het een verademing om in Nederland een nieuw initiatief tegen te komen dat zijn nek uitsteekt voor de ‘jonge’ muziek: het Tilburgse Make It Festival. Een evenement dat twee dagen duurt en georganiseerd wordt door een aantal toonzetters van de jonge garde: Koen Smits, David Romanello en Neil van der Drift. Op vrijdag 21 september was er een kroegentocht in de binnenstad en op zaterdag 22 september staat er een veelkleurige programmering in de Tilburgse Concertzaal. Een faciliteit die eigenlijk iets te formeel is voor een dergelijk vernieuwend gebeuren.

Octet van pianist S’yo Fang, Ian Cleaver Trio met Jasper Blom en het kwintet Clod! speelden onder meer op de eerste editie van festival Make It in Tilburg.

Aardig beeld
De programmering in de concertzaal geeft een aardig beeld van een aantal interessante ontwikkelingen binnen de muziek van nu. De uit Taiwan afkomstige pianist S’yo Fang (1986) opent het programma met een uitgebreide bezetting: zang, fluit, klarinet, saxofoon, gitaar, contrabas en drums. Een hele kluif voor de jonge Fang, die het geheel heeft voorzien van nogal topzware arrangementen die weinig ruimte geven voor echte improvisaties. In zijn muziek probeert hij Oost en West te verenigen, iets wat hem ternauwernood lukt. De bedoelingen zijn goed, maar een beetje coaching, van een ervaren arrangeur, was wenselijk geweest.

Het trio van de jonge trompettist Ian Cleaver (1996) treedt aan met tenorsaxofonist Jasper Blom. Cleaver heeft een lekker vol, bijna ouderwets, trompetgeluid en de virtuoze Blom is zijn leermeester. Ze brengen een hommage aan Mischa Mengelberg (1935-2017) en hun uitvoeringen klinken fris en levendig. Voortgedreven door een sprankelende ritmesectie met contrabassist Tijs Klaassen en drummer Wouter Kühne. Dit kwartet vormt zonder meer de top van de jonge Nederlandse jazzscene.

Zangeres Priscilla Nokoe uit het ensemble van S’yo Fang. Ian Cleaver Trio met Jasper Blom.

Bassist Alessandro Fongaro geeft een concert met het kwintet Clod!, een retro-band met een ouderwets fusion-geluid inclusief authentieke Wurlitzer-piano. Dit elektrische instrument wordt bespeeld door de altijd inspirerende Koen Schalkwijk, die stevige grooves neerzet. Toch kan het jonge ensemble de aandacht niet vasthouden: de muziek mist het nodige peper en zout en de solo’s van tenorsaxofonist Nicolò Francesco Ricci zijn wel erg fantasieloos.

Een grote verrassing is het recital van Jeroen van Vliet met de uit Mexico afkomstige zangeres Fuensanta Méndez, die ook contrabas speelt. Een multi-talent dat breekbare muziek brengt en een fantastische match vormt met de avontuurlijke Van Vliet. Twee musici die elkaar aanvoelen en versterken: Mexicaanse muziek, jazz en West-Europese improvisatie ontmoeten elkaar in een boeiende set die de aandacht van het publiek ruim drie kwartier gevangenhoudt.

Bandleider en bassist Alessandro Fongaro van Clod!. Pianist Jeroen van Vliet met zangeres en contrabassiste Fuensanta Méndez.

Toekomst
Het nieuwe Make It Festival heeft zeker potentie, maar een stukje extra advies op het gebied van programmering zou geen gek idee zijn. De publieke opkomst is nog niet wat het moet zijn en het totaalprogramma is nog niet in evenwicht. Zo vormt de New Cool Collectieve de afsluiter, een ensemble dat heel Nederland al plat gespeeld heeft. Had hier niet een nieuw internationaal ensemble moeten staan, een verrassing waarover nog maanden gesproken wordt? Ook de overige programmering zou net iets gewaagder mogen.

Op productioneel gebied zijn er nog wel wat rafeltjes: zo is er tijdens het concert van het Ian Cleaver Trio met Jasper Blom een iets te opzichtige cameraploeg aan het werk, die het zicht op de musici voortdurend belemmert. Ook de bewegwijzering in het ingewikkelde gebouw is voor verbetering vatbaar. Kinderziektes die gemakkelijk op te lossen zijn, misschien wel met hulp van een ervaringsdeskundige van de ‘oudere’ generatie. Graag volgend jaar weer een nieuwe editie van Make It!

Gezien: S’Yo Fang Octet, Ian Cleaver Trio feat. Ian Clever, Clod! en Fuensanta Méndez & Jeroen van Vliet.