Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Bijzondere krachtmeting tussen Tom Beek en Jasper Blom

CONCERTRECENSIE. Tom Beek ontmoet Jasper Blom, Theaterzaal Het Wilde Westen, Utrecht, 30 september 2018
beeld: Chiel Keersemaker
door: Cyriel Pluimakers

Sinds de opheffing van het SJU-Jazzpodium heeft Utrecht geen echte muzikale werkplaats meer: een podium waar je naar hartenlust kunt experimenteren. TivoliVredenburg boekt de grote en middelgrote acts, maar jonge ensembles komen nauwelijks aan bod. In het grote gebouw vinden veel interessante concerten plaats, maar een levende jazzcultuur is er niet. De innovatie in de Utrechtse jazzscene lijkt grotendeels tot stilstand gekomen. 

  Saxofonisten Tom Beek (l) en Jasper Blom met drummer Joost van Schaik en bassist Gaddum Jr. in Utrecht.

Wilde Westen
Toch worden er op diverse plekken initiatieven genomen om het vlammetje weer aan te blazen. Zo wordt er maandelijks in de voormalige Cereolfabriek, inmiddels omgedoopt tot Het Wilde Westen, een muzikale ontmoeting georganiseerd. Een uitermate prettige zaal, met een passende akoestiek en prima voorzieningen op het gebied van licht en geluid.

Dit keer heeft de Utrechtse tenorsaxofonist Tom Beek zijn voormalige leraar Jasper Blom uitgenodigd, onder het motto: “Wat is nóg leuker dan een tenorsaxofoon? Twee tenorsaxofoons!” Daarnaast bezetten bassist Glenn Gaddum Jr. en drummer Joost van Schaik het podium, een meer dan degelijke ritmesectie.

Blom heeft een forse koffer met vintage effectapparatuur meegenomen, waarvan hij tijdens het concert gretig gebruik zal maken. Het optreden start met het prachtige ‘Running In The Family’ van bassist Steve Swallow, een ideale opwarmer. Beide tenorsaxofonisten gunnen elkaar de ruimte en soleren met verve. Het is opmerkelijk om het verschil in hun geluid te signaleren: Blom heeft een typische sound die echt uit de jazztraditie komt, terwijl Beek meer naar de fusion neigt. 

Dunk
De Utrechter introduceert zelf zijn naar basketbal verwijzende stuk ‘Dunk’, een muzikale voltreffer waarin de beide tenorsaxofonisten strijden om de eer. Hun muzikale samenwerking komt het meest tot uiting in ‘I Love Music’ van bluesgitarist en zanger Eddie Boyd. Een lekker groovy nummer, dat voortgestuwd wordt door de bas van Gaddum Jr. en het inspirerende slagwerk van Van Schaik. 

De eigen compositie ‘Vaduz’ is met name een feature voor Blom, die diverse mogelijkheden van zijn analoge effectapparatuur laat horen, met als hoogtepunt een solo waarin hij beurtelings een bassaxofoon en een fagot imiteert. Opvallend hoe hij zich deze elektronica eigen gemaakt heeft en er een eigen taal op ontwikkeld heeft. Waar andere saxofonisten nog wel eens struikelen over dit soort spullen, creëert Blom nieuwe muzikale vergezichten. Het overbekende ‘Come Together’ van The Beatles sluit het concert af, met een heerlijk swingend ritmetandem en saxofonisten die hun instrumenten laten kraaien en schmieren. Blom maakt een bijna uitzinnig gebruik van zijn effectenkoffer.

Een prachtige plek, een geïnspireerd concert en voldoende reden om nu al reikhalzend uit te zien naar de volgende muzikale ontmoetingen!


© Jazzenzo 2010